Cova de Santa Magdalena

Cova a la Serra de Godall (Ulldecona) de 56 m. de recorregut i d'interès arqueològic.

Un cop traspassada la boca d'entrada es penetra en una cambra de bones dimensions amb les parets recobertes per diferents formes litogèniques, especialment colades parietals. Del costat dret de la sala surt un petit conducte de curt recorregut, mentre que en el costat esquerre trobem unes escales de pedra que pugen a la part superior de la colada estalagmítica.
En el pis superior de la cova encara es troben restes de murs i uns cups de pedra posats per recollir aigua de les filtracions.
En el pis inferior hi ha algunes formacions, mentre que en la part més baixa a la dreta trobem un estret pas que dóna accés a una galeria que no hem pogut explorar per falta de material adequat, i que desconeixem si té gaire recorregut. El desnivell de la cavitat és de 7,60 metres (-5,30/+2,30), i el recorregut actualment és de 56 metres.
La característica més interessant de la cavitat és la presència d'un gravat d'halteriforme antropomòrfic en una de les colades al poc d'entrar.
Aquest gravat (28 cm d'altura i 31 cm de llargada) està format per dos cercles units per un eix vertical. Dues línies gravades horitzontalment creuen aquest eix i cada extrem d'aquestes dues línies presenta cinc trets més. En aquesta cova es van trobar alguns fragments de ceràmica a mà amb el perfil carenat, pertanyents al bronze.

• Municipi: Ulldecona
  • Comarca: Montsià
  • Unitat: Montsià, el - Godall
  • Última revisió: 2022-02-22 16:40:55

Des d'Ulldecona ens dirigirem a Tortosa per la carretera T-331, en arribar al quilòmetre 2,8 ens desviarem a l'esquerra per una pista asfaltada que passa per la Bassa de les Ermites, seguirem fins al final d'aquesta i girarem a la dreta en direcció a l'ermita de la Pietat, al cap de 675 metres aparcarem el vehicle i entrarem per l'esquerra de la pista a un camí que passa per unes finques, remuntarem fins la tercera feixa i girarem a la dreta on trobarem una torre elèctrica i una petita caseta d'obra, passarem pel mig d'ambdues i seguirem remuntant les feixes de camps de conreu, seguirem les fites de pedres fins un punt en que unes fites es desvien cap a l'esquerra en direcció a la cova Bonica i les altres segueixen recte remuntant el barranc, hem de seguir aquestes últimes en un recorregut des del cotxe d'uns 500 metres, la cova es troba al peu de les restes de l'ermita.

Coneguda des de temps immemorials.
El 1699, el valencià Romualdo Simón de Pallarès, cavaller de l'orde dels hospitalers de Jerusalem i comanador d'Ulldecona i Amposta, va decidir passar els últims anys de la seva vida a la cova, tot manant construir una ermita en aquell lloc, on la cavitat havia de servir de capella. Poca vida eremítica va poder fer, ja que va morir el 1704 i sembla que les obres mai es van arribar a finalitzar.
L'any 1965, en l'inici de les activitats del Grup Espeleològic d'Ulldecona, la Cova de Santa Magdalena va ser un dels seus objectius. Van descobrir el gravat d'halteriforme i no sabem si van arribar a aixecar la topografia de la cova.

topo 0: Cova de Santa Magdalena

foto 12: Cova de Santa Magdalena
foto 13: Cova de Santa Magdalena
foto 14: Cova de Santa Magdalena

1. Genera i Monells, Margarida.- “El gravat halteriforme”. Rails, 9-15 (en línia)1993,núm.1,p.9,https:raco.cat/index.php/Rails/article/view/26607
  1. Viñas, Ramon; Romeu, Joaquím; Romeu, Josep (1979).- “Un grabado de halteriforme antropomorfo en la cueva de Santa Magdalena (Ulldecona – Tarragona)”. Caesaraugusta (49-50): 213-222. Institución Fernando el Católico. Zaragoza.
  • Altres dades, coordenades i fotografies extretes del blog: senderes.blogspot (de Pep Badia, la Ràpita). Inclou ruta de wikiloc
  • Dades, topografia i fotos facilitades per Arcadia Cabanas i Francesc Rubinat (ERE del CEC) actualitzat el febrer de 2022.