Sumider de Taús

Avenc de 19 metres a la serra de Prada, Les Valls d'Aguilar

La cavitat s'inicia amb un pou de -4 metres i 1'5 metres d'amplada, continua una  curta galeria en pendent que va a parar a una petita sala caòtica amb grans blocs cimentats en argila en estat precari d'equilibri. Sota d'un d'aquests blocs un pou en rampa de 4 metres de longitud ens situa en un pou de mides més respectables i de 7 metres de desnivell, anant a parar al mig d'una galeria de 2 metres de diàmetre i 12 metres de longitud. Per un costat la galeria remunta i es fa impenetrable als 6 metres, per l'altra banda una estreta esquerda plena de blocs baixa fins una saleta amb el sòl ple de grava i amb una estreta esquerda que sembla que baixi uns 5 metres més.
  • Municipi: Valls d'Aguilar, Les
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:00

Anant a Taús des de la Guardia d'Ares, uns centenars de metres abans d'arribar a l'ermita de Sant Martí, surt a l'esquerra una pista que es dirigeix al refugi de Cuberes, un cop creuats els prats de la vall, s'haurà de seguir per la dreta, la pista després d'un lleuger ascens en situarà en un extens camp de dolines on s'hauran d'agafar les següents cruïlles. El primer per la dreta (hi ha unes quadres sota), el segon i el tercer a l'esquerra, el quart a la dreta ( a uns 50 metres passarem entre dues dolines), el cinquè i el sisè a l'esquerra, el setè es una cruïlla de quatre camins, caldrà continuar per la dreta endinsant-nos en el bosc, als pocs metres i després d'una clariana trobem una nova cruïlla que seguirem per l'esquerra, aquesta pista després d'un llarg recorregut, ens situarà en un coll des del qual s'observa la vall de Cabó. Cal deixar enrere a l'esquerra un camí que ens portaria al Clot de Favà. Seguirem per la pista endinsant-nos novament en el bosc, per continuar pel llit i els vessants d'un torrent fins arribar a una cruïlla en forma de “Y”. Seguirem per l'esquerra uns 80 metres on trobarem al llit del torrent un enfonsament i la boca de la cavitat.

Explorat pel GIRES els anys “90”al llarg de diverses campanyes.

topo 0: Sumider de Taús

GIRES (2003).-“Cavidades de las Valls d'Aguilar”. Passamà (2):18-39. GIRES. Sant Esteve Sesrovires.