Forat del Vent Glaçat

Avenc bufador a Capafons.

Una boca bufadora de 0,60 x 0,70 m dona a un r-0,90, ací ens trobem una galeria en direcció Nord que dona a un petit P-3,70. Aquesta galeria d’entrada té un laminador a la dreta, que no ha estat possible superar.
Davallant el pou de 3,70 metres ens trobem en una galeria d’uns 15 metres de llarg i d’uns 2 metres amplada, mentre que l’alçada va de uns 2,50 a 3 metres.
Si ens dirigim al sud, als 6 metres, i superant un r+0,70 accedim a un habitacle entre blocs d’uns 2 metres de perímetre, al final un pouet entre blocs (0,90 x 0,40 m) pel que baixant 1,60 m s'arriba a una curta galeria, on finalitza aquest sector de la cova.
Tornant enrere, on s'ha superat el r+0,70, mirant a l’esquerra s'observa un pas elevat, entre blocs on cal superar un r+1,75 accedint a una galeria ascendent que queda una mica més elevada que la galeria principal. A 1,20 metres trobem a la dreta un petit pouet de -0,90 metres, 1,50 metres més enllà a l'esquerra hi ha un pou (-2,50 m) que dona a la galeria principal. A la dreta hi ha una gatera d’uns 3 metres. Cinc metres més a munt, acaba la galeria en una petita saleta entre blocs.
Tornant a la galeria principal, base del P-3,70, dirigint-nos al Nord, deixem a l'esquerra un P-3 que ens porta entre rocs a una minúscula saleta; als 7,80 metres s'observa que a la dreta hi ha una fissura a +0,90 m d’on procedeix el corrent d’aire que surt per la boca de la cavitat, es tracta d’una diàclasi molt estreta (0,40 m) per la que únicament és possible avançar uns 3 metres, degut a que un bloc barra el pas. No obstant, s'albira la continuació, a més un sondeig dóna un P-3,70. Aquest és el punt teòric d’unió amb un possible avenc d’uns -17 m, que hauria d'haver més amunt, però que de moment no ha estat possible localitzar.
  • Municipi: Capafonts
  • Comarca: Baix Camp
  • Última revisió: 2018-02-11 15:57:36

Situats al poble de Capafonts, anirem a trobar una pista encimentada a l'entrada del poble venint des de la carretera de Mont-ral, que ben senyalitzada ens indica la font de la Llúdriga, en aquest punt trobem una primera cadena que prohibeix el pas als vehicles. Passats 200 metres travessarem el barranc del Ribatell, per a continuar aproximadament uns 700 metres on trobem un segon cadenat, seguint els pals indicadors ens portaran en un passeig de 10’ (altres 700 metres aproximadament) a l’ombrívol lloc de la Font de la Llúdriga situat a l’esquerra del sentit de la marxa. La Font de la Llúdriga es un lloc emblemàtic, surgència que brolla del terra, i teòric naixement del riu Brugent.
Llavors travessarem el riu i anirem coster amunt lleugerament en diagonal cap a l’esquerra per l'espesa boixeda fins a trobar un petit barranc, seguint aquest sempre amunt, de seguida passarem per la boca de l’avenc Capellades, baixarem una mica i seguirem endavant on a poca distància veurem un esperó rocós on es troba la boca de la cavitat.

Descobert i explorat a finals dels anys 60 per Josep Maria Capellades de l'AAEEMI de Valls (actualment AAEET de Valls).
La primera referència escrita la trobem al Catàleg Espeleològic de Catalunya (1984) on a partir de les dades i topografia facilitada pels membres del SIEP, és publicà erròniament com avenc d'en Daniel, quan en realitat aquest es tractava de l'avenc del Vent Glaçat.
Els espeleòlegs de Valls, l’anomenen “Forat del Vent Glaçat”, degut al corrent d’aire fred que surt per la boca.

topo 0: Forat del Vent Glaçat
topo 1: Forat del Vent Glaçat

foto 0: Forat del Vent Glaçat
foto 1: Forat del Vent Glaçat
foto 2: Forat del Vent Glaçat
foto 3: Forat del Vent Glaçat
foto 4: Forat del Vent Glaçat
foto 5: Forat del Vent Glaçat

1. Borràs, J.; Miñarro,J.M.; Talavera, F. (1984).-”el baix camp, el priorat i la ribera d'ebre”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.7):54-56. Ed Políglota.
  • Dades i topografia extretes del blog Catalunya subterrània (www.cavitatsdecatalunya.com.es) post del dia 21-10-2014. Participen en la sortida: Xavier Samarra, Emilia Doña, Josep Cuenca, Joan Pallisé, Ramon Sendra, Carles Fontgivell, Joan Sebastià i Enric Porcel.
  • Coordenades, dades i fotografies facilitades per Albert Peixet de Capafonts, Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).