Forat del Pla de Calama

Petita cavitat de 8 metres de desnivell al municipi de Coll de Nargó

La cavitat recull les aigües de la zona actuant d'engolidor, al igual que altres petits conductes que hi ha pels voltants. Per entre mig dels blocs que formen la boca podem davallar mitjançant un pas estret un parell de metres, des d'aquí   un estret conducte de direcció E-W ens situa al fons de la cavitat.
  • Municipi: Coll de Nargó
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el

Aquesta cavitat s'obre a l'oest de la roca Senyús, al bell mig del Plan de Calama, que és una conca penjada a 1800 metres d'alçada.
Per accedir-hi s'ha d'agafar la pista que des de prop de Bóixols es dirigeix a l'Obaga Negra i al coll de Llívia, des d'aquest seguirem per la pista en direcció Hortoneda, al poc trobarem una primera pista a la dreta que és dirigeix a Cal Magí, nosaltres seguirem per la de l'esquerra i després de poc més de 3 quilòmetres trobarem una altra pista a la dreta on és prohibeix la circulació de vehicles.  Seguint aquesta pista, al cap d'uns centenars de metres arribarem a una bassa metàl·lica d'aigua on hi ha una font i un abeurador, pujarem paral·lels   al torrent  que ens arriba per l'esquerra fins a trobar unes tanques de filferro, les quals saltarem per endinsar-nos en el Plan de Calama, on al fons veurem com s'enlaira la roca Senyús, seguint en direcció a aquesta pel mig del pla trobarem la cavitat.

Localitzada i explorada per primer cop per la SIE – CE Àliga l'any 1990. Degut a la deficient cartografia de l'època de l'IGC se la cita al Pla de Llet quan en realitat està al Pla de Calama.

topo 0: Forat del Pla de Calama

foto 0: Forat del Pla de Calama
foto 1: Forat del Pla de Calama
foto 2: Forat del Pla de Calama

Rubinat, Francesc (1990).- “Noves dades al massís del Boumort” Espeleosie (31):51-53. SIE-CE Àliga. Barcelona.