Forat de la Grallera

Avenc de 16 metres de fondària a Vilanova de Meià

La boca de 8 x 3 metres s'obra a uns 25 metres sobre la base de la cinglera superior del Montsec de Rubíes a la Roca Alta. Per accedir a la cavitat, s'haurà de pujar a una petita feixa situada a l'esquerra de la cavitat, des d'aquí caldrà remuntar per una esquerda que ens situarà a la boca d'entrada de la cavitat, la qual està formada per un únic pou de 16 metres de fondària, el qual té un replà a -7 metres, que no és altra cosa que la part baixa de la boca d'entrada. La base té una lleugera inclinació vers el nord.
  • Municipi: Vilanova de Meià
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Montsec de Rúbies

Per la carretera de Vilanova de Meià al Pas Nou, ens desviarem  a l'esquerra per la pista que va a l'abandonat poble de Rubíes. Un cop passada la cruïlla a l'ermita de Meià, seguirem per la pista en direcció a Rubíes fins trobar la segona desviació a la dreta, pujarem per aquest camí fins a la següent desviació, aquest cop a l'esquerra i en molt mal estat. Des d'aquí s'haurà de pujar recte en direcció a la cinglera on hi ha un pas de torrentera que ens situa sota l'avenc, al qual s'hi puja mitjançant una petita grimpada per l'esquerra.

Coneguda d'antic pels pastors de Vilanova de Meià, un d'ells conegut per  “Xamàn” els hi va indicar a meitat dels anys “70” la seva situació a alguns membres del GEFOMA però no la van arribar a explorar. Aquests tornen el 1986 junt amb altres membres de la SIE de la qual formen part i realitzen l'exploració.

topo 0: Forat de la Grallera

foto 0: Forat de la Grallera
foto 1: Forat de la Grallera
foto 2: Forat de la Grallera
foto 3: Forat de la Grallera
foto 4: Forat de la Grallera

SIE-CEA (1987).-“Forat de la Grallera”. Espeleosie (29):37. Barcelona.