Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia

Esquerda de 9 m. de fondària a la zona de la Collada de la Bòfia (Bagà)

Cavitat estructurada en una diàclasi, amb tres boques d’accés.
Es tracta de calcàries del Devonià fortament fracturades.
La boca número 1, és actualment la situada més amunt, és molt estreta i va ser oberta per desobstrucció, ens porta a una galeria davallant un pou de 4,50 metres. L'accés recomanat a aquesta galeria és la boca 2, on baixarem un r-1,80, aquí trobarem, direcció sud, un estret conducte que retirant blocs ens enllaça amb la part superior de la galeria de la boca 3. Direcció NE, baixarem un r-1,60 i trobarem la base de la galeria on al seu sostre està la ja esmentada boca 1. Aquesta galeria és una diàclasi d'una amplada mitjana d'un metre i una alçada de 3,50 metres aproximadament. Si avancem per aquesta galeria, a 1,80 metres trobem un gran bloc encastat que haurem de sortejar per dalt o per baix. Nou metres més endavant aquest passadís finalitza obstruït per blocs, una petita galeria surt a l'esquerra per la qual podem avançar un parell més de metres.
Abans d'arribar al final, a mitjana alçada s'observa una galeria penjada entre blocs.
Si entrem a la cavitat per la boca 3, baixarem una relliscosa rampa de 7,50 metres, que ens porta a una altra galeria, aterrem a un conus de enderrocs, si anem cap al NE, la galeria finalitza als 3 metres, aquí l'amplada és d'1,30 metres i l'alçada de 2,60 metres. Som a la cota més fonda de la cova: -9 metres. Si anem cap al SO, al sostre veurem l'enllaç amb la boca 2, baixem a una saleta, on a dreta i esquerra unes petites rampes de pedruscall obturen les continuacions, i 5 metres endavant termina la galeria, tapada per grans blocs.
Cavitat amb molts blocs inestables i de perillós trànsit.
  • Municipi: Bagà
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Alt Llobregat
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2020-02-15 14:02:02

Des de Bagà per la carretera BV-4024 direcció a Coll de Pal, abans d'arribar al refugi homònim, surt una pista a l'esquerra que porta al mirador dels Orris. Es tracta de l'antic camí de Gréixer a Coll de Pal, per circular per aquesta pista, es recomana utilitzar vehicle 4×4 i així poder aproximar-nos a la collada de la Bòfia, des d'on, a la nostra dreta ja veurem la gran esquerda on s'ubica la mina de Baritina.
Continuarem a peu pujant per la fractura, i aproximadament a la cota 2030 metres ens desviarem a la dreta, on dins la pineda trobarem fàcilment la cavitat siglada CB-6.

Continuant les prospeccions a la zona realitzades pel GE Badalona els anys 1991-1992 (veure revista Cavernes nº 24, 1997), membres del GE Badalona i del CE Castellar del Vallès localitzen i exploren una cavitat inèdita que siglen com a CB-6.

topo 0: Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia

foto 0: Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia
foto 1: Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia
foto 2: Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia
foto 3: Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia
foto 4: Forat Cb-6 de la Collada de la Bòfia

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 26-11-2019. Dades: Enric Porcel, Carles Miranda (GEBadalona), Montserrat Mañosa i Jordi Navarro (CE Castellar del Vallès).