Esquerda de la Teixeta

Esquerda de 12 metres de fondària a Margalef.

Una esquerda accessible per un dels seus extrems, davalla fins als -12 metres on es fa totalment impenetrable.
  • Municipi: Margalef
  • Comarca: Priorat
  • Unitat: Montsant, el

Al barranc de la Coma Negra s'hi accedeix per una curta pista que porta fins a un camp de presseguers a la mateixa riba del riu Montsant, tant sols a un parell de quilòmetres abans del poble de Margalef. Creuarem el riu per on trobem més convenient, anant a cercar el camí que s'endinsa per la pregona barrancada per la seva dreta hidrogràfica. Arribarem a la primera cruïlla, abans de la cova del Miracle; per l'esquerra, pujarem pel barranc de la Teixeta fins a la Cogulla. Per la dreta farem cap a la cova del Miracle, abans, a l'esquerra, agafarem el camí esmentat que es dirigeix vers el Racó del Morral. Sense creuar el torrent, haurem de buscar un corriol poc definit que puja pel vessant esquerre i s'amaga en un bosc que acaba en un llisera que superarem intentant seguir el camí sempre pel mig del llom, i que ens duu a una esplanada amb excel·lents vistes al barranc de la Teixeta i al Racó del Morral. Des d'aquí ens endinsarem per un camí molt més fressat, pel barranc de l'Eixarreí, flanquejats per unes altes cingleres on s'obre una gran boca visible en la distància, sobretot des dels cingles de la Teixeta. Continuarem el camí fins situar-nos en un punt on el sender travessa per seguir el relleu de la barrancada. Quan ens trobem al punt en què el camí torna a formar un revolt còncau, ens haurem de fixar en unes petites parets a una trentena de metres, sobresortint dels arbres. No ens costarà gaire aconseguir situar-nos damunt del primer espadat, que és on s'obre la boca del forat.

La primera referència que tenim es la de l'exploració del GELL el febrer de 2002.

topo 0: Esquerda de la Teixeta

1. Farrús, M.;Satorra, A.;Pérez, Ll.(1999).-”Resultats de les campanyes del grup espeleològic lleidatà a la serra del Montsant. Anys 1995-1997. El Montsant”. Grallera (5):5-44. GELL. Lleida.
  1. Farrús, M.;Satorra, A.;Pérez, Ll.(2006).-”Resultats de les campanyes del GELL a la serra del Montsant,II. Anys 1998-2005”. Grallera (6):3-33. GELL. Lleida.