Coves de l'Escala I Ns-19

Cova de 144 metres de recorregut i 36 de desnivell a Les Valls d'Aguilar

La galeria de la cova de l'Escala és de regulars dimensions 2'5 x 7'5 metres i uns 8 metres de longitud, en aquest punt es troba una mena d'escala formada per un tronc amb esglaons, que permet pujar a una galeria superior plena de blocs (actualment l'escala està trencada). Al final d'aquesta galeria i al sostre, un forat dóna pas a una sala de notables dimensions on pel sostre comunica amb la cova NS-19; la boca d'aquesta cova està situada a 28 metres per sobre i a 30 metres a l'est de la cova de l'Escala, està constituïda per una petita galeria on als 20 metres de recorregut aproximadament es va haver de fer una desobstrucció, la continuació ens situa en una galeria amb algunes concrecions on al sòl es va fer una desobstrucció que permeté la connexió amb la gran sala de la cova de l'Escala. El desnivell total és de 36 metres (-28/+8).
  • Municipi: Valls d'Aguilar, Les
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el
  • Última revisió: 2020-10-28 16:04:42

A la carretera de Noves de Segre a Taús i abans d'arribar a Bellpui, trobem una pista a l'esquerra que porta a una casa i uns metres més avall arriba al riu, la pista continua a l'altra banda del riu, tot seguint el seu curs. Un centenar de metres després d'haver creuat el riu agafarem un sender ascendent a la banda dreta. Després de mitja hora de pujar en ziga-zaga abandonarem el sender i creuarem un torrent per dirigir-nos a unes parets que queden al sud. En primer lloc trobarem la cova del Pi Gros, una mica més a l'est trobem la cova del Pont i una mica més a l'est trobem la cova del Roser a uns 10 metres per sobre es troba la cova de l'Escala, la qual és visible des de la carretera i el riu, fent-nos de referència per la seva situació abans d'iniciar l'ascens. Hi ha instal·lada una corda fixa per pujar.
A uns 25 metres per sobre de la boca i a 30 metres a l'est s'obre la boca de la cova NS-19, la qual connecta amb la cova de l'Escala.

Coneguda d'antic ja que la boca es veu de lluny, les primeres dades les aporta G. Iñigo (SIE-CEA).  El GIRES la torna a explorar en diverses campanyes realitzades en la dècada dels 90 aportant noves dades al enllaçar la cova de l'Escala amb la cova NS-19.

topo 0: Coves de l'Escala I Ns-19

foto 0: Coves de l'Escala I Ns-19

1. GIRES (2003).-“Cavidades de la Vall d'Aguilar” Passamà (2): 18-39, GIRES, St.Esteve Sesrovires.
  2. Borràs, J; Miñarro, JM; Talavera, F.(1978).-“L'Alt Urgell i la Cerdanya”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 1):1-166. Políglota. Barcelona
  • Revisió de coordenades, actualització de dades i fotografia, facilitades per Joan Pallisé.