Cova Gran de Santa Anna

Petita cova de 27 metres de recorregut al peu de la Serra de les Clivelleres, Mediona.

Dues boques donen accés a una àmplia sala (8x12x3 metres), al final d'aquesta trobem una curta galeria ascendent que de seguida gira cap a l'E i baixa en suau pendent ,finalitzant al cap de sis metres.
  • Municipi: Mediona
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Bio: Troglocharinus españoli Zar. ssp portai (F.Español; 18-2-1934). Recull 3 restes (tipus de la Cova del Bolet)

S'accedeix per la carretera que va de Guardiola de Font-rubí a Font-rubí (BP-2126). Un cop passada la Rubiola trobarem una pista a la dreta que es dirigeix al Maset de les Pereres, seguint la pista farem cap a Les Pereres, des d'ací sortirem per la pista que va en direcció NO, una mica més endavant trobarem una desviació, la de l'esquerra es dirigeix a una pedrera, cal seguir per la dreta fins arribar al congost de Valldellòs, on la pista fa un revolt de 180º, des d'aquest punt seguirem la pista durant 1200 metres, lloc en que aquesta es fa costeruda. La cova es troba a uns 30 metres per sobre de la pista, en el marge esquerre hidrogràfic del torrent.

Encara que les coves de Santa Anna són força conegudes a la zona, no és fins l'any 1953 en que apareix la primera cita d'aquesta cavitat i que correspon a una nota biospeleològica del Dr. Francesc Español, que l'havia visitada el 18 de febrer del 1934. Pensem que es tracta d'aquesta cavitat que adjectiva com a “gran” per les dimensions de la cambra d'entrada (no sabem si coneixia les altres coves homònimes) i que ens corroborà Àngel Lagar (dades orals,1974), que l'havia visitada el 1957 també amb finalitats biospeleològiques.
El 1977 la SIE del CEA realitza una topografia que encara resta inèdita. El 20 de maig del 2005 un equip de l'ERE del CEC realitza una nova topografia més completa d'aquesta petita cavitat.

topo 0: Cova Gran de Santa Anna

foto 0: Cova Gran de Santa Anna

1. Escolà, O. (1969).- “La contribució dels espeleòlegs al coneixement del gènere Troglocharinus Reitt.” Espeleòleg (8): 293-301. ERE del CEC. Barcelona.
  2. Español, Francesc.(1953).-”Sobre Bathiscinae ibéricos: adiciones a la última revisión del profesor Jeannel (1924)”. Speleon (4):37-48. Oviedo.