Avenc de Clivelleres

Curiós avenc de 12 m de fondària vora el Turó de Clivelleres (Mediona)

Per una boca d'enfonsament es penetra, després de superar un ressalt d'uns 5 m, en una àmplia sala amb sòl fortament inclinat i ocupat per gran quantitat de blocs i pedruscall. Fa uns 20 m de llargada màxima, uns 15 m d'amplada i una alçada màxima de 5 m. Al punt més fons de la sala s'assoleix el punt de màxima fondària, sense cap continuació evident.
  • Municipi: Mediona
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2021-04-22 16:11:08

Des del nucli principal del municipi, Sant Joan de Mediona, cal prendre el carrer del Molí i seguir-lo tot vorejant la riera de Mediona, fins arribar a un desviament a la dreta que s'enfila cap la urbanització de Can Verdaguer. Un cop aquí cal seguir pels carrers que pugen cap el petit cim de la Talaia i poc abans d'arribar prendre el carrer que surt a la dreta i que continua per la pista de les Clivelleres. Ben aviat s'arriba a un desviament de pistes i s'ha de seguir pel de la dreta (Camí de Clivelleres i Bolet). Poc abans d'arribar a les runes del mas de Clivelleres, la pista fa un brusc gir a la dreta i s'enfila cap al Turó de Clivelleres. Un cop al plans superiors, la pista descriu una ampla corba (esquerra-dreta) i del centre d'ella, a l'esquerra, surt un petit corriol que en pocs metres ens porta a la boca de l'avenc.

De ben segur conegut des de fa molts anys per la gent de Mediona.
Virella (1978) ja en fa esment sense aportar pràcticament dades. L'única referència més concreta que teníem és una breu nota i topografia (Rafecas, 1995) realitzada per membres del GEP – AE Pedraforca (Barcelona) l'any 1992.
A finals de setembre de 2020, Montse Mañosa i Jordi Navarro (CEC) el visiten i l'acaben de documentar.

topo 0: Avenc de Clivelleres

foto 0: Avenc de Clivelleres
foto 1: Avenc de Clivelleres
foto 2: Avenc de Clivelleres
foto 3: Avenc de Clivelleres

1. Rafecas, Eduard (1995).- Mediona. Guia d'esports a la natura. 74 pp + mapa. Ajuntament de Mediona.
  1. Virella, Joan (1978).- “Experiències a l'entorn de la localització d'estacions prehistòriques”. Miscel·lània Penedesenca (1): 241-269
  • Dades de situació, coordenades i fotografies facilitades per Montse Mañosa i Jordi Navarro (Centre Excursionista de Castellar del Vallès)