Cova Gran de l'Alzinera

cova de 14 metres de recorregut a Odèn (Solsonès).

L'entrada de de 17 metres d'ampla per 2 metres d'alt, dóna pas a una única galeria plana de 14 metres de longitud, que es va fent estreta progressivament fins acabar amb una amplada de 4 metres i una mínima alçada que fa impossible la progressió. El terra és planer i format per sediments.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2014-05-23 12:28:48

Sortirem de la parròquia d’Odèn, on podrem deixar el cotxe. Baixarem per la carretera forestal, després del fort pendent i en el primer revolt buscarem les marques de pintura blanca i vermella del GR1 que ve de Canalda i va a Cambrils. Davant nostre se’ns obre la capçalera del riuet de la Plana amb vistes a les masies del Torrent i l’Oriola. Seguirem les marques per un corriol i baixarem per la costa del Rosselló passant per sobre de la casa del Boix. Continuarem baixant en diagonal per un camí més ample fins arribar a un camí forestal asfaltat. Travessarem el camí i continuarem baixant, per l’antic camí veïnal, tot canviant la direcció i deixant les marques del GR1.
El pendent és fort i poc a poc se suavitza, a la banda esquerra sota un gran esperó a sobre de la masia de la Plana veurem la Balma de cal Rito.
Continuarem baixant passant per sota de la casa de la Plana , fent ziga-zaga i acostant-nos a la capçalera del riuet de la Plana, normalment sec, en aquest indret. Uns cinc cents metres més avall, per l’esquerra, sota una gran roca, trobarem l’Espluga Cirer. Seguint riera avall trobarem la cova gran de l’Alzinera, la cova petita de l’Alzinera i la cova del Teixó.
Coordenades aproximades sense gens ni mica de fiabilitat.

Explorada entre els dies 27 al 30 de març de 1964 durant una de les campanyes de l'operació Solsonès, en l'exploració hi participaren el grups EDES, EDECA, SIRE i Pirinenc.

topo 0: Cova Gran de l'Alzinera

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 5):1-233. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Codina, S. (2013).-”Ruta espeleològica pel riuet de la Plana”. Corriol (168):16-18. CE Solsonès.
  3. Miñarro, JM.(1993).-”B-el Prepirineu” Inventari Espeleològic de Catalunya (2):1-40. FCE.
  4. Ubach, Montserrat; Escolà, Oleguer.(1968).-”Operació Solsonès – campanyes 1962 a 1965 (primera etapa). Espeleòleg (5):158-162. ERE-Centre Excursionista de Catalunya.