Balma de Cal Rito

Balma obrada de 6 metres de fons a Odèn.

Es tracta d’un conjunt de tres habitacles. L’habitacle més oriental és un quadrat petit de pedra seca amb les quatre parets sota la visera de la roca i sense tocar a la paret. Al mig hi ha un habitacle amb paret de pedra seca, en forma circular, que tanca al sostre i a la roca. Té una porta petita i una finestreta. Pel darrera hi ha una petita cambra a sota d’una gran roca despresa del cingle que comunica amb un altre habitacle amb pedra seca més al nord-oest. Aquest conducte segurament era aprofitat per fer-hi foc per escalfar els habitacles. Aquest últim habitacle, més occidental, té una paret de pedra seca, de poca alçada, pel davant i uneix les paret de la balma amb la gran roca despresa de la paret. Aquesta casa troglodita podria ser una de les primeres cases de tot el veïnat de la Plana. La balma té uns 25 metres d'amplada per 6 metres de fons.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2014-02-22 15:24:18

Des del nucli d'Odèn sortirem per Santa Cecilia, baixarem per la carretera forestal, després del fort pendent, en el primer revolt buscarem les marques de pintura blanca i vermella del GR1 que ve de Canalda i va a Cambrils. Davant nostre se’ns obre la capçalera del riuet de la Plana amb vistes a les masies del Torrent i l’Oriola. Seguirem les marques per un corriol i baixarem per la costa del Rosselló passant per sobre de la casa del Boix. Continuarem baixant en diagonal per un camí més ample fins arribar a un camí forestal asfaltat.
Travessarem el camí i continuarem baixant, per l’antic camí veïnal, tot canviant la direcció i deixant les marques del GR1. El pendent és fort i poc a poc se suavitza. Estarem alerta perquè per la banda esquerra sota un gran esperó a sobre de la masia de la Plana veurem la balma de Cal Rito.
Coordenades molt aproximades.

Coneguda i habitada des de temps immemorials, és explorada i topografiada el 10 d'octubre del 2009 per S. Codina i X. Borès  (CE Solsonès).

topo 0: Balma de Cal Rito

1. Codina, S.(2013).-”Ruta espeleològica pel riuet de la Plana”. Corriol (168):16-18. CE Solsonès.