Cova del Rei

Espaiosa cova de 20 m. de recorregut als Motllats (Capafonts)

Està formada per una única galeria d'uns 20 metres de longitud, lleugerament ascendent, una amplada d'uns 8 metres i una alçada d'uns 2 metres en gairebé tot el seu recorregut. La boca està protegida per un mur de pedra seca d'un metre d'alt que indica el seu ús pretèrit per guardar el bestiar.
  • Municipi: Capafonts
  • Comarca: Baix Camp
  • Última revisió: 2020-12-10 15:08:25

Des de Mont-ral cal prendre la carretera TV-7045 en direcció a la Febró. Passat el km. 7 i en l'encreuament amb la carretera que ve de Vilaplana, a la dreta surt una pista que s'enfila cap al Motllats. Després de bastants quilòmetres i diferents encreuaments, es passa per la capçalera del barranc de la Pixera i s'arriba a una àmplia plana. Cal seguir fins a trobar un camí que, cap al N, porta a la Pena Roja. A la dreta d'aquest camí, un centenar de metres endavant i abans d'arribar al cingle, s'observa una esplanada, al costat de la qual es troba el Forat del Pere Pòstol (Veure itinerari alternatiu a la fitxa d'aquesta cavitat).
Des d'aquest punt cal seguir endavant fins a la capçalera del barranc i continuar planejant poc més de 100 metres cap a llevant on es troba la cova.
Com ja va passar amb el Forat del Pere Pòstol, inicialment es va situar la cavitat al municipi de Mont-ral (Alt Camp), però realment es troba al de Capafonts (Baix Camp), com ja va quedar esmenat al catàleg d'aquesta comarca (1984).

Citada per J. Iglésies el 1927 com a Coves del Rei, tot fent una acurada descripció de la mateixa. Sembla va servir de refugi durant la Guerra Civil. Ben coneguda pels excursionistes que recorren la zona. L'agost de 2017, membres de la SIE – CEA (Josu Rizu i Lluïsa Mengual) la visiten i realitzen un croquis i fotografies de la cavitat.

topo 0: Cova del Rei

foto 0: Cova del Rei
foto 1: Cova del Rei
foto 2: Cova del Rei
foto 3: Cova del Rei
foto 4: Cova del Rei
foto 5: Cova del Rei

1. Iglèsies, Josep (1927).- “Catalogació d'avencs i coves de la vall del riu Brugent”. Revista del Centre de Lectura (173): 212-226. Reus.
  2. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).-Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  3. Borrás, J.; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1984).-”El Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol 7):1-283. Ed Políglota. Barcelona.
  • Actualització de dades i croquis topogràfic extret del blog: espeleobloc.blogspot (Apunt del 3-9-2017).
  • Actualització de dades i fotografies facilitades per Montse Roca i Juli Serrano (SIE-CEA) desembre de 2020.