Forat del Pere Pòstol

Interessant cova de 160 m. de recorregut al pla dels Motllats (Capafonts)

L’entrada de la cavitat es deguda a l’esfondrament del sostre formant una depressió embudiforme i després de baixar 2 metres ens endinsem per un con d’enderrocs cap a una sala de 10x15x2 metres, amb el sostre totalment pla amb presència d’algunes estalactites gruixudes, mentre que en el punt de contacte del sostre amb la parets proporciona una forma arrodonida molt característica, present a molts indrets del pis superior. Al final de la sala surt una galeria d'uns 40 metres de llarg i uns 3 d’alçada, efectuant un primer gir de 90º cap a l’esquerra, uns 10 metres després la galeria torna a girar 90º amb el terra ascendent fins quedar obstruïda per sediments. Aquesta galeria superior presenta una morfologia prou interessant per recomanar la seva visita, amb formes com les que poden observar-se als detalls a les seccions que adjuntem.
A la part dreta (SE) de la sala d'entrada hi ha un petit forat sobre una colada estalagmítica, on comença una nova galeria amb una entrada circular que queda penjada; aquest reduït orifici circular és seguit per un ressalt de 2 metres, una rampa i un pouet de 3,60 metres on hi ha disposada una precària estructura metàl·lica en forma d’escala que ens permet davallar-hi. Aquesta galeria és més estreta i irregular que la superior presentant una morfologia meandriforme amb evidents signes de circulació hídrica. El seu desenvolupament sobrepassa els 70 metres amb tendència lleugerament descendent i amb el terra recobert per argila vermella (terra rossa) i amb un parell de passos en forma de gatera que ens obliguen a reptar. La galeria finalitza en una darrera gatera descendent i més estreta que queda taponada per fang.
  • Municipi: Capafonts
  • Comarca: Baix Camp
  • Bio: Els companys del GIEM (Montblanc) han realitzat diferents intents de recerca de Troglocharinus, que de moment ha resultat infructuosa. Entre la fauna recollida cal esmentar 2 exemplars del Trechidae Duvalius berthae, prou freqüent per aquests relleus.
  • Última revisió: 2018-06-30 14:30:19

Des de Capafonts, seguirem la carretera TV-7041 en direcció a Prades, a l'alçada del quilòmetre 25,360 ens desviarem a l'esquerra per seguir la pista que es dirigeix als Motllats, després de recórrer 3,9 quilòmetres trobarem a la dreta la Creu Trencada, i uns metres més endavant una cruïlla, cal seguir la pista de l'esquerra durant 530 metres fins arribar a una nova cruïlla, de nou seguirem per la pista de l'esquerra, 170 metres més endavant en una nova cruïlla aquest cop seguirem per la dreta. A partir d'aquí seguirem la pista durant 1,8 quilòmetres, passant per la font Nova i seguint sempre totes les desviacions a l'esquerra; quan portem recorreguts 1,4 quilòmetres, trobarem un punt a la pista en que es forma un gran bassal d'aigua després d'èpoques de pluja que només permeten el pas a vehicles alts. Un cop recorreguts els 1,8 quilòmetres esmentats arribarem a una cruïlla, cal seguir per la dreta ja que la pista de l'esquerra ens portaria en uns 300 metres a la zona de les coves de les Escudelletes i del Grèvol. Seguirem la pista de la dreta durant 1,65 quilòmetres, cal deixar el vehicle en aquest punt i seguir 110 metres en direcció N, on trobarem la depressió que forma la boca del Forat del Pere Pòstol. El recorregut total des de la carretera és de poc més de 8 quilòmetres.
Nota: actualment (2018) la pista que pujava als Motllats des de la carretera de Mont-ral a la Mussara, no és aconsellable ni pels 4X4.

La primera informació que coneixem és la cita d'en Josep Iglésies (1927) que parla del Forat del Pere Pòstol i diu que no l'han pogut explorar per trobar-se tapat expressament per blocs l'embut d'entrada. També comenta que gent que havia entrat antigament parlava d'una sala gran com una era i d'allí en surten galeries llarguíssimes.
No tenim cap més notícia fins molts anys després, ni sabem qui va realitzar la desobstrucció, sembla que cap a finals dels 1960's espeleòlegs de Reus i de Valls l'havien visitada.
Durant la preparació del Catàleg Espeleològic de Catalunya i a partir de les dades donades per Iglésies el 1927, membres de la SIEP – CE Poblet (Barcelona) l'exploren i fan una primera topografia. És quan surt publicada com Forat d'en Pere Apòstol, afegint incorrectament una 'A' a un nom propi (l'amic Joan Pallisé ens comenta que fins i tot hi ha qui en algun moment l'han anomenat com Forat de Sant Pere Apòstol). Tampoc sabem qui i quan la van anomenar Cova dels Cavalls.
Una segona topografia (inèdita fins ara) és realitzada com a pràctiques del 8è. Curset d'Iniciació organitzat per l'AAEET de Valls el 1995.
En els darrers anys ha estat visitada repetidament per membres del GIEM (Montblanc), realitzant diferents tasques d'estudi i recol·lecció de fauna.

topo 0: Forat del Pere Pòstol

foto 10: Forat del Pere Pòstol
foto 11: Forat del Pere Pòstol
foto 12: Forat del Pere Pòstol

1. Borrás, J.; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1984).-”El Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol 7):1-283. Ed Políglota. Barcelona.
  2. Iglésies, Josep (1927).- “Catalogació d'avencs i coves de la vall del riu Brugent”. Revista del Centre de Lectura de Reus (173) : 212-226. Reus
  3. Talavera, F. (1982).- “Las cavidades del barranc de la Pixera (Motllats – Baix Camp)”. Boletín Espeleológico SIEP (14): 30-41. SIEP – CE Poblet. Barcelona.
  • Topografia inèdita realitzada durant el 8è. Curset d'iniciació de l'AEET de Valls (1995) facilitada per Ramon Sendra (Montblanc).
  • Coordenades i fotografia boca facilitades per Joan Pallisé (GIEM)
  • Dades actualitzades el juny de 2018. Situació i fotografies facilitades per Juli Serrano, Montse Roca (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC)