Cova del Garrofer

Cavitat molt poc coneguda i d'uns 400 m. de recorregut, a Tortosa (Baix Ebre).

Per una petita boca, es penetra en una rampa descendent que comunica amb la cambra d'entrada, decorada amb força formacions litogèniques, en estat de descalcificació.
Al fons, i a l'esquerra d'aquesta cambra, s'inicien les que anomenarem Galeries Velles, de les quals i de moment no tenim cap referència, però que aproximadament poden totalitzar un recorregut de poc més de 200 metres.
De nou a la cambra d'entrada i per sota la rampa d'inici, a la dreta, existeix un pas molt estret (Gatera de l'Estrella) que permet entrar a les anomenades Galeries Noves per una cambra inferior molt més petita i que comunica amb uns conductes verticals molt estrets que, un cop superats, s'arriba a la base d'una galeria que presenta dues possibilitats de continuació. Cap a una banda, la galeria guanya alçada i s'avança per una sèrie de diverticles un tant sinuosos i que van remuntant lleugerament fins arribar a un punt en que la galeria incideix pràcticament a la meitat d'un pou estret d'uns 8 metres de fondària i en el fons del qual s'arriba al punt de màxim desnivell (cota – 40 aproximadament).
De nou a la base dels pous d'entrada i en sentit contrari, cal superar un pas elevat i tornar a baixar per un conducte subvertical que dóna l'accés a una galeria baixa de sostre i de seccions molt estretes en gairebé tot el seu recorregut i que al cap d'uns 70 metres de recorregut prou penós es fa impracticable.
El recorregut assignat de 400 metres és totalment estimatiu, a partir de les dades orals dels companys de l'Espeleo Club Tortosa i a l'espera de la realització d'una nova i completa topografia.
  • Municipi: Tortosa
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix

Als contraforts sud-occidentals de les serres de Cardó i del Boix, a llevant de la ciutat de Tortosa i a la zona del barranc de la Llet.
Des de la plaça d'Europa (Tortosa) cal travessar el pont de Tirant lo Blanc i un cop a la plaça de la Unió girar a la dreta per l'avinguda de Barcelona. Abans d'arribar al Consell Comarcal del Baix Ebre, en una cruïlla, cal seguir cap l'esquerra per un carrer que avança entre camps de conreu i xalets. Al cap d'uns 700 metres aproximadament, a l'esquerra surt una pista que enfila el barranc de la Llet fins que el deixa tot decantant-se cap a la dreta. Molt a la vora hi ha una línia d'alta tensió i un cop passada la segona torre, pocs metres per damunt de la pista i dintre una zona de garrofers es troba la petita boca de la cova.

De ben segur que aquesta cova era prou coneguda per la gent de la contrada i per diferents excursionistes tortosins, però no és fins als voltants del 1970 que els membres de l'incipient grup JET (Joves Espeleòlegs Tortosins), i degut a la seva proximitat a Tortosa, la fan servir com a punt de referència a la seva inicial afició per l'espeleologia. En una de les moltes visites que van fer, van procedir a desobstruir una pas estret a la cambra d'entrada (Gatera de l'Estrella) i així descobrir les anomenades Galeries Noves, que són topografiades l'any 1973 quan la majoria d'ells ja s'havien incorporat a la SIRE – UEC Tortosa (després Espeleo Club Tortosa). Durant molts anys aquesta cova va ser d'obligada visita en els cursos d'iniciació dels espeleòlegs tortosins, però poc a poc va ser pràcticament oblidada.
Cal dir que en el seu dia també es va fer la topografia de les Galeries Velles, però no sabem si es van arribar a dibuixar o resten oblidades en algun calaix.

topo 0: Cova del Garrofer
topo 1: Cova del Garrofer

foto 0: Cova del Garrofer
foto 1: Cova del Garrofer
foto 2: Cova del Garrofer
foto 3: Cova del Garrofer
foto 4: Cova del Garrofer

• No tenim constància de cap cita bibliogràfica sobre la cavitat.
  • Les dades de la fitxa, encara que precàries, han estat fornides a partir de la topografia, fotografies i coordenades (totes elles inèdites) facilitades pels companys de l'Espeleo Club Tortosa.