Cova-avenc del Padró

Cova-Avenc de 18 m. de recorregut i 7m. de fondària al Coll d'Ares (Àger).

La boca de la cova de 1,80x2 metres, s'obre en un enfonsament del terreny, el sostre baixa ràpidament i el terra també baixa en suau pendent fins als 6 metres de recorregut on trobem un pas de 40 centímetres de diàmetre, un cop superat, la galeria torna a pujar, fins arribar a la base d'un pou de 5,30 metres, el qual es pot superar fàcilment sortint a l'exterior per una boca de 0,50 metres de diàmetre.
  • Municipi: Àger
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Montsec d'Ares
  • Última revisió: 2013-10-15 02:11:35

Per la carretera que puja des d'Àger fins el Montsec d'Ares, en arribar d'alt seguirem en direcció a Sant Esteve de la Sarga, un cop baixat el Coll d'Ares ens desviarem a l'esquerra en direcció a l'observatori astronòmic, als 340 metres de recorregut deixarem la carretera per dirigir-nos cap el S durant 90 metres on trobarem una fita d'un metre d'alçada que indica la situació de la cavitat.

Cavitat coneguda pels pastors de Sant Esteve de la Sarga des de temps immemorials. El 1963 va estar explorada pel GIE del CE Gràcia, apareixent citada per primera vegada a la revista Cavernas nº9 (1967). La cavitat apareix citada novament al número monogràfic dedicat al Montsec de la revista Espeleòleg nº 11/12 (1970), on en un intent de normalització lingüística, canvien el nom de Padró per el de Pedró. El pastor que ens hi va acompanyar, bon coneixedor de la zona, ens va insistir que el nom s'havia d'escriure amb A, possiblement per referència al cognom d'alguna persona.
Sempre se l'havia situat al municipi de Sant Esteve de la Sarga i per tant a la comarca del Pallars Jussà, quan en realitat pertany al municipi d'Àger i conseqüentment a la comarca de la Noguera.

topo 0: Cova-avenc del Padró

foto 5: Cova-avenc del Padró
foto 6: Cova-avenc del Padró
foto 7: Cova-avenc del Padró

1. Borràs,J.;Miñarro,JM.;Talavera,F.(1979).-”El Pallars Jussà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3):1-211. Ed Políglota.Barcelona.
  2. Escolà, Oleguer (1970).-“Catálogo Espeleológico del Montsec Espeleòleg (11-12):453-542, ERE - CE Catalunya, Barcelona.
  3. SAS-CGB.(1967).-”Catálogo de cavidades del macizo del Montsec”. Cavernas (9):319-338. GE Badalona.