Cova-avenc del Mas d'en Toni

Petit avenc de 7 m. de fondària i 58 m. de recorregut a la zona de Farena (Muntanyes de Prades)

La petita galeria d'entrada, en rampa, comunica mitjançant un ressalt amb una galeria allargassada. Cap a l'esquerra és seca i acaba al cap de pocs metres. Cap a la dreta s'accedeix a la mateixa galeria que forma tres sales, alineades i intercomunicades per petits forats a la base. L'última sala és la de majors dimensions i acaba en un laminador on el sostre va baixant fins a fer-se impenetrable. En tot aquest sector cal destacar una litogènesi molt important, amb un gran nombre d'espeleotemes, tant de tipus parietal com pavimentaris.
  • Municipi: Mont-ral
  • Comarca: Alt Camp
  • Última revisió: 2019-12-24 12:39:17

Des de la Riba cal seguir la carretera TV-7044 fins al poblet de Farena i seguir endavant per deixar al poc la carretera que va a Mont-ral i trencar a la dreta per una pista que porta fins al Mas d'En Toni.
Aquesta pista avui en dia està tancada per una barrera i no es pot circular (s'ha d'anar a peu), aproximadament 1,5 km
També es pot anar a peu des de Farena (es mes llarg) per el camí de La Solana direcció al coll de la Caldereta; a uns 2,6 km. del poble i 150 metres abans d'arribar a la casa de Mas d'En Toni, s'ha de buscar la cavitat a l'esquerra del camí, baixant cap el riu Brugent.
La cavitat es troba a un molt petit replà al vessant dret hidrogràfic d'un barranc que baixa de N a S cap al riu Brugent i a l'E del Mas d'en Toni.
La baixada es dificultosa a causa dels arbres caiguts i esbarzers.

Descoberta i explorada cap a l'any 1920, possiblement per excursionistes de Reus. J. Iglésies fa una acurada descripció d'ella l'any 1927.
Encara que bastant visitada al llarg dels anys, no és fins el 1993 que membres del GIEM del Club Excursionista Montblanc fan l'única topografia que coneixem.

topo 0: Cova-avenc del Mas d'en Toni

foto 9: Cova-avenc del Mas d'en Toni
foto 10: Cova-avenc del Mas d'en Toni
foto 11: Cova-avenc del Mas d'en Toni

1. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  2. GIEM (1994).- “Topo-GIEM”. Gatera (3): 24. GIEM – CE Montblanc.
  3. Iglésies, J. (1927).- “Catalogació de coves i avencs de la vall del riu Brugent”. Revista del Centre de Lectura de Reus (173): 212-226. Reus
  • Actualització de fitxa el desembre de 2019. Coordenades, situació i Fotografies facilitades per Juli Serrano i Montse Roca (SIE-CEA).