Balma del Xerri

Balma a la rasa de Torrenteller (Navès).

Es tracta d'un antic habitatge, però més modern que la Corrua. Les parets són fetes de pedra i fang, alguna a punt de caure, i d'altres arriben a fer 4 metres d'alçada. A la part més occidental cal destacar les restes d'un forn i per la part més oriental hi trobem un habitatge molt petit d'uns quatre metres quadrats.
Continuant pel costat de la paret cap l'O, sortirem a una altra balma de cara l'orient, però sense parets, en la mateixa rasa que baixa de la balma de la Corrua i de la Quesis.
  • Municipi: Navès
  • Última revisió: 2016-12-07 11:24:05

Està situada a la part baixa de la rasa de Torrenteller, a uns 10 metres sobre la mateixa rasa, sota una gran paret de roca conglomerada amb peleocanals d'arenisca.
Per accedir-hi, sortirem de Solsona cap a Sant Llorenç de Morunys, per la carretera de la Llosa del Cavall. Ens desviarem a l'esquerra pel camí forestal que travessa fins l'Hostal del Cap del Pla, amb una forta rampa asfaltada, abans d'arribar a la casa del Cavall en ruïnes. Pujarem per aquest camí, travessarem la rasa de Torrentell i continuarem pujant en direcció S, després d'un revolt molt tancat canviarem de direcció cap a ponent, passant per sota de la casa en ruïnes de Puigdeponç. Una mica més endavant, un cop passat el camí de Puigdeponç, ens desviarem cap a la dreta per un camí una mica més malament que l'anterior. Travessarem la collada i baixarem a la rasa de Torrenteller, aquí deixarem el vehicle (preferiblement 4X4) i pujarem a peu per un camí per la banda esquerra de la rasa, que continuarà en un corriol seguint pel costat de la rasa sense deixar-la, fins que tornarà a trobar el mateix camí esmentat abans, una mica més amunt. Seguirem pujant pel camí fins que travessa la rasa, però continuarem pel camí del vessant esquerre de la rasa que va pujant. Més endavant travessarem la rasa i ens enfilarem amunt, en ziga-zaga, fins que trobarem un altre camí a la dreta que puja al costat de la mateixa rasa.
A continuació seguirem aquest últim camí esmentat que puja pel costat dret de la rasa, fins que queda en un punt que no es pot seguir més. A uns cent metres d'aquí trobarem la balma a l'altra vessant de la rasa, sota una paret fumada. Per arribar-hi seguirem el sender fet per les vaques fins la balma.
Coordenades aproximades a revisar.

Coneguda des de temps immemorial.

topo 0: Balma del Xerri

1. Codina, Salvador.(2000).-”Balma del Xerri”. Corriol (118):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  2. Codina, Salvador.(2005).-”Ruta espeleològica per la rasa de Capdevila”. Corriol (139):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  3. Valles, Jordi de. (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):369-370. EC Gràcia/FCE.