Balma de la Quesis

Balma de 7 metres de fons a Lladurs.

Està orientada al S, però és el doble de llarga que la de la Corrua, dividida en dos parts molt ben diferenciades. La banda de ponent ha sofert un gran esfondrament del sostre, quedant la roca conglomerada repartida en molts fragments pel terra, tal i com va quedar en el seu dia. La banda d'orient, el sostre està molt més segur, i t5obarem a terra unes petites parets de mig metre d'alçada, com un habitatge, però darrerament s'utilitzava com a corral pels ramats de cabres que pasturaven per aquests penya-segats. També hi ha mig bidó metàl·lic que algun veí local fa servir per fer oli de reïna de ginebres. Una mica més cap a la banda d'orient, hi ha una petita font de degoteig en un forat a la paret mateixa.
  • Municipi: Lladurs
  • Última revisió: 2014-08-31 07:10:07

Per arribar-hi partirem de l'hostal del Vent, situat carretera LV-4241 de Solsona a Coll de Jou, on deixarem el vehicle. Continuarem pel camí en direcció cap a orient, trobarem una tanca per a vaques que passarem per una porta lateral, tenint la precaució de tornar-la a tancar. Seguirem pel camí, observant a la nostra dreta la rasa de Torrenteller, però una mica més endavant, en un coll on el camí fa un revolt molt tancat amb una baixada bastant forta, a la banda esquerra veurem la gran clotada de Vilamala.
La canal que tenim a sota és la del Prior, que es pot baixar pel camí emboscat que surt en aquest punt, passant per sota l'anomenada balma Roja, i d'una paret d'uns 20 metres d'alçada. Continuant pel camí principal arribaríem a la casa de Capdevila actualment enrunada, però a la següent collada deixarem aquest camí que baixa en direcció N, i seguirem per un camí fet pels arrossegadors de pins , que passa per la carena, seguin la direcció d'orient. A un centenar de metres aproximadament abans de que s'acabi aquest camí, el deixarem, i per la dreta passarem per una codinera inclinada en direcció a una gran roca penjada que es divisa en la mateixa direcció, a sobre de la rasa de Torrenteller anomenada “la Trona”. Podrem distingir un petit corriol que ens portarà a la Trona, uns 10 metres abans d'arribar-hi, podrem baixar per la canal de l'esquerra, pel mig, entre garrics, boixos, alzineres i pins que ens aniran barrant el pas.
Al final de la canal, trobarem un petit corriol mig abandonat, que travessa tota la costa sense perdre gaire desnivell. Seguirem cap a ponent, passant per sota de la Trona, travessarem un petit torrent i més endavant a sobre nostre a uns 5 metres veurem la gran paret de més de 20 metres on se troba la balma de la Corrua. Seguirem cap a ponent i a uns 10 minuts arribarem a la Balma de la Quesis, després de travessar un petit torrent i passar pel costat d'un magnífic roure centenari d'uns 2 metres de diàmetre.

Coneguda des de temps immemorials per la gent de la zona. És explorada i topografiada el 10 d'abril del 1998 per S. Codina, M. Cardona i F. Garriga (CE Solsonès).

topo 0: Balma de la Quesis

foto 0: Balma de la Quesis

1. Codina, S.(1999).-”Balma de la Currua”. Corriol (112):10-11. CE Solsonès.
  2. Codina, S.(1999).-”Balmes de la Quesis i de les Carboneres”. Corriol (114):8-9. CE Solsonès.
  3. Codina, S.(2007).-”Volta per les rases de Torrentaller i Capdevila”. Corriol (144):14-15. CE Solsonès.
  4. Valles, Jordi de.(2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell). Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 2):304-305. EC Gràcia-FCE.