Balma de la Corrua

Balma de 5 metres de fons a Lladurs.

Es tracta d'un antic habitatge que encara conserva les seves parets d'1 a 2 metres d'alçada, amb algunes pedres posades en forma d'espiga opus spicatum i d'altres molt ben escairades. Està orientada cap el S, sota una gran roca molt ben protegida del vent i la pluja. Ben situada per la seva vista sobre la vall de Torrenteller i quasi inaccessible pels quatre costats, gràcies a la seva geografia de penya-segats que l'envolten. L'interior de la balma no fa més d'uns 5 metres de fons.
  • Municipi: Lladurs
  • Última revisió: 2016-12-07 11:00:57

Per arribar-hi partirem de l'hostal del Vent, situat carretera LV-4241 de Solsona a Coll de Jou, on deixarem el vehicle. Continuarem pel camí en direcció cap a orient, trobarem una tanca per a vaques que passarem per una porta lateral, tenint la precaució de tornar-la a tancar. Seguirem pel camí, observant a la nostra dreta la rasa de Torrenteller, però una mica més endavant, en un coll on el camí fa un revolt molt tancat amb una baixada bastant forta, a la banda esquerra veurem la gran clotada de Vilamala.
La canal que tenim a sota és la del Prior, que es pot baixar pel camí emboscat que surt en aquest punt, passant per sota l'anomenada balma Roja, i d'una paret d'uns 20 metres d'alçada. Continuant pel camí principal arribaríem a la casa de Capdevila actualment enrunada, però a la següent collada deixarem aquest camí que baixa en direcció N, i seguirem per un camí fet pels arrossegadors de pins , que passa per la carena, seguin la direcció d'orient. A un centenar de metres aproximadament abans de que s'acabi aquest camí, el deixarem, i per la dreta passarem per una codinera inclinada en direcció a una gran roca penjada que es divisa en la mateixa direcció, a sobre de la rasa de Torrenteller anomenada “la Trona”. Podrem distingir un petit corriol que ens portarà a la Trona, uns 10 metres abans d'arribar-hi, podrem baixar per la canal de l'esquerra, pel mig, entre garrics, boixos, alzineres i pins que ens aniran barrant el pas.
Al final de la canal, trobarem un petit corriol mig abandonat, que travessa tota la costa sense perdre gaire desnivell. Seguirem cap a ponent, passant per sota de la Trona, travessarem un petit torrent i més endavant a sobre nostre a uns 5 metres veurem la gran paret de més de 20 metres sobre la balma de la Corrua.

Coneguda des de temps immemorials per la gent de la zona, i utilitzada com habitatge. És explorada i topografiada el 10 d'abril del 1998 per S. Codina, M. Cardona i F. Garriga (CE Solsonès). Aquests la denominen Balma de la Currua, mentre que al mapa de l'ICGC tots els topònims que hi fan referència, els denominen com Corrua.

topo 0: Balma de la Corrua

foto 0: Balma de la Corrua
foto 1: Balma de la Corrua
foto 2: Balma de la Corrua

1. Codina, S.(1999).-”Balma de la Currua”. Corriol (112):10-11. CE Solsonès.
  2. Codina, S.(2007).-”Volta per les rases de Torrenteller i Capdevila”. Corriol (144):14-15. CE Solsonès.
  3. Valles, Jordi de.(2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell). Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. 2):304-305. EC Gràcia-FCE.
  • Fotos i dades d'en Isidre Blanc. Wikiloc.com Ruta Rua de la Corrua (3/2/2001).