Balma de la Font del Begalot

Gran balma amb font, sota la Roca del Corb (Peramola).

Una inclinada rampa plena de vegetació dóna accés a la cavitat. A la meitat d'aquesta es troba una font on generalment sempre hi ha aigua. El tram final de la rampa és més costerut i dóna pas a una galeria de poc més de 15 metres de llargada, amb el terra recobert de gorgs petits i mitjans.
Al fons es pot veure un estret conducte ascendent que ha format una petita formació litogènica. També, en una petita cambra que hi ha entrant a l'esquerra, es pot veure una colada de reduïdes dimensions.
Tot el sostre està seguit per una esquerda deguda a una diàclasi que continua per la paret del cingle, a l'exterior. Casi al fons de la cavitat, al sostre, es situa un estret forat que permet avançar uns 3 metres, després es fa impracticable.
  • Municipi: Peramola
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Baronia de Rialb, la
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Al peu del cingle inferior del vessant sud de la Roca del Corb. Cal seguir la pista a Cortiuda. Poc abans d'arribar a la casa de Torrent, i just abans de creuar un rierol, per la dreta surt un camí que aviat es bifurca. De nou per la dreta i pujant s'arriba a una petita esplanada. Aquí comença un corriol que va paral·lel al cingle de la muntanya. En arribar al primer torrent, cal remuntar-lo, primer pel vessant esquerre i després pel dret, fins a arribar al peu del cingle. La cavitat es ben visible.

Coneguda des de temps immemorials i donada les seves condicions, no es pot descartar que estigués ocupada en èpoques remotes.
L'existència de la font va fer que el habitants de la Casa del Corb, situada a la part superior del cingle, aprofitessin l'aigua.

topo 0: Balma de la Font del Begalot

foto 0: Balma de la Font del Begalot
foto 1: Balma de la Font del Begalot
foto 2: Balma de la Font del Begalot
foto 3: Balma de la Font del Begalot
foto 4: Balma de la Font del Begalot
foto 5: Balma de la Font del Begalot

• Cavitat inèdita bibliogràficament. Totes les dades, topografia i fotografies per fornir aquesta fitxa, han estat facilitades per Alfred Montserrat (ERE del CEC).