Avenc Ventós

Avenc de 21 m. de fondària a Montserrat (Collbató)

Una estreta boca permet d'accedir a un pou de 12 metres de fondària. A la seva base es troben dues continuacions, cap al N segueix la galeria, entre blocs i a la dreta es deixa una derivació i uns metres més endavant es pot accedir a una sala situada a un nivell lleugerament superior, amb el sòl cobert per grans blocs i de perfil inclinat. En el seu punt més baix s'inicia una curta galeria descendent que comunica amb una galeria que retrocedeix cap a la base del pou d'entrada. El punt d'inici d'aquesta galeria es troba obstruït per una llastra de roca que es va desprendre entre 1976 i 1979 (segons observacions de F. Cardona).
De nou a la base del pou d'entrada, cap a la dreta s'inicia una galeria que poc a poc va prenent una certa inclinació i a la que van arribant diferents connexions amb el pis superior i unes derivacions a la dreta de curt recorregut. Al tram final el pis ascendeix lleugerament i s'arriba al pas obstruït que comunicaria amb el pis superior descrit.
  • Municipi: Collbató
  • Unitat: Montserrat

Tot pujant per les escales que porten a la cova del Salnitre, un cop s'arriba a un tram pla sense esglaons, aquí comença un petit camí que en pocs metres ens porta a l'avenc Desprès. Per damunt d'aquest es veu una costeruda canal per la que cal enfilar-se uns 25 metres (més amunt es veu la cova Alta). En un tram hi ha instal·lada una corda (2010), cal seguir cap a l'esquerra segons el sentit que es puja i anar a cercar el principi d'una altra canal (plaqueta instal·lada) i baixar fins a la base de la roca on es troba la boca de l'avenc.

Descobert i explorat l'any 1963 per membres del Grup d'Espeleologia de Badalona, a partir d'un petit forat bufador que van haver de desobstruir.

topo 0: Avenc Ventós

foto 0: Avenc Ventós
foto 1: Avenc Ventós
foto 2: Avenc Ventós

1. Cardona, F. (1980).- “Actividad clàstica reciente en Montserrat” Exploracions (4): 15-20. EC de Gràcia. Barcelona.
  1. Carreras, A. (1964).- “Hidrogeología de Montserrat. L'avenc Ventós” Cavernas (2): 73-80. GE Badalona.