Cova Freda

Petita cova de 54 m. de recorregut a Torrelles de Foix

Cova amb dues boques d'accés, entrarem per la inferior que és la més assequible. Superem un R-1,40, en trobem a una diàclasi per la qual podem avançar uns 5 metres direcció SO, a la part de dalt hi ha l'accés a la segona boca i a la galeria superior. Optarem per introduir-nos per una gatera direcció SE que baixa per girar a la dreta amb un R-0,60. Ens trobem a una galeria que als 3 metres ens porta a una sala d'uns 5 metres de llarg per 2,50 d'amplada, al final d'aquesta sala veurem la continuació, obviarem a la dreta una xemeneia que ens comunica amb les galeries superiors. La continuació és un pas que ens porta a una altra sala, després de superar un R-1. Als 4 metres veiem una rasa, antic engolidor de la cavitat, i baixarem un R-2,70 arribem a la part més fonda de la cova: -12,80 m. Aquí veiem que la cavitat encara podria continuar més, però es fa impracticable. També s'observa que s'han efectuat treballs de desobstrucció o cales arqueològiques. En direcció N trobarem una sèrie de passos ascendents que connecten amb la galeria superior. A aquesta via superior primer trobem una sala d'uns 3×4 metres, que al final comunica amb la xemeneia anteriorment citada, per un R-1,40. Si mirem al sostre, veiem que la galeria continua després d'un R+1 seguit d'un R+0,90. Arribem a una altra saleta d'uns 4×3 metres on, cap a l’E, un pas ens porta a la boca superior i tanquem el petit circuit d'aquesta cavitat.
  • Municipi: Torrelles de Foix
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Bio: Coleòpters:
    • Troglocharinus espanyoli roselli
  • Última revisió: 2017-05-18 07:11:22

La cavitat es troba ubicada a un roquissar dins del bosc, al puig de les Torres, al SE de la casa anomenada Les Torres.
Per arribar-hi anirem per la carretera de Torrelles de Foix a Pontons (BV-2122) i ens desviarem a la dreta, passat el km 4, per anar a la urbanització “La Plana de les Torres”. Passat el fondo del Rector, i abans d'accedir a dita urbanització, ens desviarem per una pista cap a l'esquerra direcció a la masia de Les Torres. Podem aparcar l'automòbil al trencall que es desvia per a cal Pepó, Can Dameta i can Xegadí. Caminarem direcció SO al costat d'uns camps, prenent per referència les Torres. Per sota d’aquests edificis, haurem de girar cap a l'esquerra per anar a trobar una antiga pista situada al final dels camps, que baixa cap a la Fontfregona. Caminarem uns 150 m aproximadament, i a la dreta entre el bosc, albirarem el rocam on es troba la cavitat, un petit corriol ens atansarà a la boca en pocs minuts.

Sembla que la primera visita documentada a la cavitat és de mitjans dels anys 1940's per part de Joan Alayo (col·laborador del Museu de Vilafranca i de Josep Anton Salvà (aleshores propietari dels terrenys). L'any 1968 es fan uns treballs més complets per part de J.M. Masachs i A. Comas (Museu de Vilafranca). El maig del 1969 l'Antoni Ferrer i altres membres del Grup Espeleològic Talaia fan un primer aixecament topogràfic (no el coneixem).
En aquestes visites s'han recollit diferents materials arqueològics, des del neolític fins a medieval.
El març del 1988, membres de la SIRE – UEC Sants la visiten i fan la topografia. Posteriorment coneixem les visites de l'amic Floren Fadrique amb finalitats biospeleològiques.
A principi de febrer de 2017, membres del GE Badalona la relocalitzen i fan una detallada fitxa de la cavitat.
En un principi se la coneixia com Avenc de les Torres (i així consta al mapa de l'ICGC, encara que localitzat malament), però sembla que el nom més correcte seria el de Cova Freda (per l'aire fred que surt de la boca), encara que alguns residents a la propera urbanització l'han rebatejada com a Cova del Dragó.

topo 0: Cova Freda
topo 1: Cova Freda

foto 0: Cova Freda
foto 1: Cova Freda
foto 2: Cova Freda
foto 3: Cova Freda
foto 4: Cova Freda

1. Aymamí, G. (1988).- “Contribució al coneixement espeleològic de l'Alt Penedès (12ª nota)”. Excursionisme (159): 254-255. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona. Barcelona.
  • Altres dades a Inventari Arqueològic de la Generalitat de Catalunya (invarque.cultura.gencat.cat)
  • Revisió de coordenades, foto boca i dades biospeleològiques facilitades per Floren Fadrique (SIE – CEA).
  • Actualització de fitxa, topografia i fotografies extretes del web: geb.cat (del GE Badalona). Apunt del 8-2-2017. Dades de: E. Porcel, J. Cuenca i X. Samarra (GEB)