Avenc L.85.3

Avenc de 38 metres de fondària al municipi de Baix Pallars.(Boumort)

La boca s'obre a l'esquerra de la pista, al talús resultant de l'obertura de la pista i la cavitat per tant s'ha obert a conseqüència dels treballs de l'excavadora. La boca dóna accés a un pou de 15 metres metres, seguit d'un altre de 12 metres, una galeria descendent ens situa davant un estretíssim pou de 3 metres no baixat, on hi ha corrent d'aire.

• Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Boumort, el

A la carretera N-260 de Pobla de Segur a Sort, un cop passat el darrer túnel del congost de Collegats, trobarem als 2'5 quilòmetres el desviament cap a Baén, tot seguit un pont creua el riu Noguera Pallaresa i un cop passat s'ha de prendre una pista a la dreta que per un gual creua el riu Major i s'enfila cap el bosc de Pentina tot serpentejant la muntanya i ens dirigirem cap el refugi de Cuberes, després de 16,3 quilòmetres arribarem a una cruïlla que es troba a la Collada (la collada del Camp, segons l'ICC). La pista de la dreta es dirigeix cap el refugi de Cuberes (casa Miró), la de l'esquerra (Pista de la Fusta) està tallada a la circulació de vehicles, la seguirem durant uns 3 quilòmetres. De primer el camí passa un tram de bosc per de seguida girar a l'esquerra seguint pel vessant dret hidrogràfic de la vall quasi a nivell de carena, després d'un tram en que la pista planeja per la serra del Pouet, aquesta fa un gir a la dreta i canvia al vessant del riu Major, la pista baixa fins arribar a un revolt on gira a l'esquerra. En aquest tram i abans d'arribar al torrent que creua la pista trobarem la boca de la cavitat al talús de l'esquerra de la pista.
Les coordenades són molt aproximades, però no exactes ja que estan preses amb anterioritat a l'alliberament de les senyals dels satèl·lits. Però no hi ha pèrdua al trobar-se a peu de pista.

Explorat per primer cop el dia 4 d'agost de l'any 1985 per membres el “Speleo Club Lasallien” de Nimes, França, i li posen L.85.3.

topo 0: Avenc L.85.3

foto 0: Avenc L.85.3

1. Romieux, Patrick.(1986).-“Lerida.85”. Bulletin (13):49-74. Spéléo Club Lasallien. Nimes.