Avenc Estella

Petit avenc de 10 metres de fondària a la Coma i la Pedra (Solsonès).

Una porta dóna accés a un petit pou de 2 metres de fondària, que amb precaució es pot baixar sense corda. Un cop a dins, baixarem un ressalt de 2 metres en direcció N, i arribarem a una saleta amb formacions litogèniques. Baixarem 3 metres més per una rampa amb una gatera de 0,40x0,50 metres que dóna a una saleta semblant a l'anterior.
El punt més fondo s'assoleix baixant per una gatera i un ressalt de 2 metres i continuant per una rampa plena de rocs caiguts que barren el pas.
Per anar a l'altra banda de la cavitat, és millor baixar per la gatera al nivell de terra en la primera saleta, on trobarem la sala més àmplia i alta de l'avenc, aquesta comunica amb el pou d'entrada en la part superior, però de més difícil accés. A nivell de terra hi ha una possible continuació a través d'una gatera tapada pel fang i pedres que han caigut de l'entrada.
Continuarem en direcció S, pujant la rampa de fang i pedres, passant cap una altra sala més llarga i inclinada amb força fang. Al final remunta 2 metres però sense possibilitat de continuació.
  • Municipi: Coma i la Pedra, La
  • Unitat: Port del Comte, el
  • Última revisió: 2018-05-09 15:30:20

A la carretera de Coll de Jou en direcció a Tuixén, dins la Urbanització Port del Comte, passats 200 metres de la cruïlla que duu al restaurant l'Avet, agafem el carrer de fort desnivell de la nostra dreta. Als 50 metres deixem el vehicle, i a la nostra dreta observem un petit camp de futbol. Aquí tenim un mur de contenció amb una petita porta ¡ ja estem al lloc ! Atenció si la porta està tancada, trobarem la clau al davant, al restaurant l'Avet.

Es va descobrir en fer les pistes de tennis, quan van explanar el pendent del terreny i feren el mur de contenció.

topo 0: Avenc Estella

foto 0: Avenc Estella
foto 1: Avenc Estella

1. Codina, S.(1999).-”Avenc d'Estella”. Corriol (115):8-9. CE Solsonès.
  2. Valles, Jordi de (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):313-314. EC Gràcia – FCE.
  • Fitxa actualitzada maig 2018. Revisió coordenades i fotografies facilitades per F. Fadrique i Montserrat Ubach