Espeleo World

Avenc dels Pinyerets de Baix

Petit avenc de 15 m. de fondària vora Aiguaviva del Montmell

Per una boca molt estreta i després de superar un petit ressalt de poc més d'1 metres de profunditat, s'accedeix a dues possibles continuacions: Seguint la direcció de la diàclasi d'entrada s'han de superar uns blocs encastats en el centre de la galeria. A partir d'aquí la galeria s'estreny fins després de superar una gatera que torna a eixamplar-se per, als pocs metres, restar tancada.
Per sota mateix de la boca d'entrada s'inicia una galeria en fort pendent que ràpidament guanya profunditat i entre una bona quantitat de blocs s'arriba al punt de màxima fondària. Aquí es troba una gatera enfangada que dóna pas a una saleta de sostre inclinat en la qual es pot anar remuntant per una rampa i accedir a dues petites cambres, on es pot observar un important procés litogènic.

• Municipi: Montmell, El
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Bio: Coleòpters: Troglocharinus espagnoli Zariquiey (F. Español, agost 1934) Gasteròpodes: Caecilioides acicula Müller (J. Abad 22-3-1970)

A poca distància al NO del poblet d'Aiguaviva, a pocs metres a la dreta del camí que sortint del poble, s'enfila cap al NO i se'n va vorejant tot el vessant E i N de la Plana de la Torre de Milà.

Sembla que la primera exploració va ser la realitzada pel Dr. Francesc Español l'agost del 1934, en una de les moltes campanyes que va dedicar per les comarques tarragonines a la recol·lecció de fauna cavernícola.

Topos

topo Avenc dels Pinyerets de Baix

Media

Biblio

1. Lagar, A. (1972).- “Cavidades de Aiguaviva – Montmell (Tarragona)” Senderos (166): 12-18. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  1. Rovira, J.; Victoria, JM. (1972).- “El karst de la Torre de Milà (Aiguaviva, Baix Penedès)” EspeleoSie (13): 41-81. SIE del CE Àliga. Barcelona.