Avenc dels Pinyerets de Baix

Petit avenc de 15 m. de fondària vora Aiguaviva del Montmell

Per una boca molt estreta i després de superar un petit ressalt de poc més d'1 metres de profunditat, s'accedeix a dues possibles continuacions: Seguint la direcció de la diàclasi d'entrada s'han de superar uns blocs encastats en el centre de la galeria. A partir d'aquí la galeria s'estreny fins després de superar una gatera que torna a eixamplar-se per, als pocs metres, restar tancada.
Per sota mateix de la boca d'entrada s'inicia una galeria en fort pendent que ràpidament guanya profunditat i entre una bona quantitat de blocs s'arriba al punt de màxima fondària. Aquí es troba una gatera enfangada que dóna pas a una saleta de sostre inclinat en la qual es pot anar remuntant per una rampa i accedir a dues petites cambres, on es pot observar un important procés litogènic.
  • Municipi: Montmell, El
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Bio: Coleòpters Troglocharinus elongatus ssp. Pinyareti
  • Última revisió: 2019-11-16 09:18:26

Situats a Aiguaviva en la plaça on hi ha el restaurant el Celler, ens dirigirem a la masia de Cal Boques, després de recórrer 365 metres seguirem la pista de l'esquerra que gira 180º i segueix en pendent, després de recórrer 290 metres entrarem al bosc per la dreta de la pista i als 10 metres trobarem la boca de la cavitat al peu d'un pi.

Sembla que la primera exploració va ser la realitzada pel Dr. Francesc Español l'agost del 1934, en una de les moltes campanyes que va dedicar per les comarques tarragonines a la recol·lecció de fauna cavernícola.
Uns cinquanta metres més a l'O d'aquest avenc i a tocar de la pista hi ha una petita cavitat sense continuació aparent, que habitualment s'ha confós amb l'avenc dels Pinyerets de Baix.

topo 0: Avenc dels Pinyerets de Baix
topo 1: Avenc dels Pinyerets de Baix

foto 0: Avenc dels Pinyerets de Baix
foto 1: Avenc dels Pinyerets de Baix
foto 2: Avenc dels Pinyerets de Baix
foto 3: Avenc dels Pinyerets de Baix

1. Lagar, A. (1972).- “Cavidades de Aiguaviva – Montmell (Tarragona)” Senderos (166): 12-18. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Rovira, J.; Victoria, JM. (1972).- “El karst de la Torre de Milà (Aiguaviva, Baix Penedès)” EspeleoSie (13): 41-81. SIE del CE Àliga. Barcelona.
  • Coordenades i fotografies han estat facilitades per Jordi Navarro i Montse Mañosa (Centre Excursionista de Castellar del Vallès)