Avenc del Rot

Avenc de 12 m. de fondària vora l'ermita de Foix (Torrelles de Foix)

Una boca de 2×0,80 metres dóna a un P-2,50, a la base d'aquest podem veure una gatera que amb facilitat ens aboca a un P-6,80. Ens trobem a una diàclasi, d'un metre d'amplada de mitjana, amb força blocs caiguts. La davallada del pou acaba en una rampa, si pugem direcció NO als 4 metres finalitza amb un tap de rocs. A l'esquerra observem una fissura d'uns 4,50 metres, però totalment impracticable per la seva estretor. Si baixem, la galeria va en direcció S, l'alçada és d'uns 3 metres, l'amplada continua al voltant d'1 metre. Les parets estan recobertes per processos litogènics. A la banda dreta hi ha dos pouets d'uns 2 metres, de difícil accés; el segon és el que dóna la màxima fondària de la cavitat: -12 metres.
  • Municipi: Torrelles de Foix
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2017-05-07 15:23:21

Des del km 4,200 de la carretera BV-2122 de Torrelles de Foix a Pontons, surt un trencall a la dreta que porta al santuari de Foix. Deixarem l'automòbil a l'aparcament del santuari, al cantó NO d'aquesta explanada i base d'un turonet anomenat el Pujolet o Puig Pedregós.
Agafarem un corriol, que haurem d'abandonar a una cinquantena de metres (trobarem un senyal d'avenc), tirarem cap a l'esquerra amunt, camp a traves, a la nostra dreta veurem una antiga cabana de pedra seca al costat d'un barranquet, creuarem aquest, aquí observarem un parell de cavitats entre blocs, no catalogables, i a la part de dalt (vessant esquerre del torrent) trobarem l'avenc del Rot.

Citat per Virella (1978) que tan sols diu: Avenc del Rot, - 20; 18 (al Puig Pedregós). El mateix Virella, en el butlletí nº 185 (1978) de l'Agrupació Excursionista Talaia (Vilanova i la Geltrú) dóna notícia que feia poc membres del Centre Excursionista del Penedès havien explorat l'anomenat Avenc del Rot.
El febrer de 1989, membres de la SIRE – UEC Sants exploren a la zona un petit avenc de 12 metres de fondària i creuen haver retrobat l'avenc Josep Cuadrench i amb aquest nom el publiquen.
Quan el setembre del 2016 els companys del GEB i del CE Castellar fan el treball de catalogació de la zona del Pujolet o Puig Pedregós, se n'adonen que l'avenc Josep Cuadrench és un altra cavitat propera. Amb bon criteri, decideixen atorgar el nom d'avenc del Rot a aquest altre avenc

topo 0: Avenc del Rot
topo 1: Avenc del Rot

foto 0: Avenc del Rot
foto 1: Avenc del Rot
foto 2: Avenc del Rot

1. Aymamí, G. (1989).- “ Contribució al coneixement espeleològic de l'Alt Penedès (13ª nota)”. Excursionisme (173): 374-377. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona
  1. Virella, Joan (1978).- “Experiències a l’entorn de la localització d’estacions prehistòriques Apèndix. Catalogació de cavitats de les comarques penedesenques i encontorns”. Miscel·lània Penedesenca 1: 241-269. Institut d’Estudis Penedesencs. Vilafranca del Penedès
  • Actualització de dades, topografia i fotografies, extretes del web: geb.cat (del GE Badalona). Apunt del dia 5-12-2016: Els intrigants avencs del Pujolet (Torrelles de Foix, Alt Penedès).