Avenc del Mustafà

Avenc de 12 metres de fondària a Garraf (Gavà).

La boca dóna pas a una curta rampa que comunica amb un pou d'estructura irregular i que baixa fins a la cota – 9, on una acumulació de blocs tanca la progressió. Uns 2 metres per damunt la base del pou, una finestra a la paret N comunica amb una petita saleta amb bastants fenomens reconstructius.
Des d'aquesta saleta situada a -7 metres seguirem baixant pel trencacostelles un pouet diaclasat d'uns 2 metres, amb una amplada d'entre 25 i 30 centímetres, després cal superar el Pas de la Calma, forat molt selectiu de 30x35 centímetres, un cop superat amb una fàcil desgrimpada de 3 metres s'arriba a la Sala dels Coral·loides, que amb unes boniques formacions en forma de coliflor dóna per acabada l'exploració a -12 metres de fondària.
  • Municipi: Gavà
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2020-04-27 11:36:05

Sortint per la pista que des del Campgràs se'n va cap al fondo de les Terradelles i es converteix en un ampli camí que segueix el contorn de tot l'abocador d'escombraries al costat de la línia d'alta tensió,es deixa a la dreta el camí que va al Bassot de l'Arbre, es passa pel coll on s'inicia el fondo de l'Infern i uns 70 metres més endavant es segueix un corriol a la dreta que va a cercar la carena (camí de l'avenc de la Sivinota). Es segueix la carena avall tot seguint els pedrons sense deixar el corriol. Just quan el pendent es modera, hem de flanquejar cap a la nostra esquerra fins arribar a la capçalera d'un fondo que mena al Sot de l'Infern. A uns 50 metres passat l'eix de la llera, encara no formada en aquest punt, es troba la boca de l'avenc.

Descoberta i explorada per membres del GIE – CE de Gràcia l'any 1962.
El 2-11-2017 Enric Porcel i Carles Miranda (GEB) realitzen una nova topografia de la cavitat que no aporta cap més novetat.
El 23-11-2019 en Rafa Fraguas fa una breu visita a l'avenc encuriosit per la incògnita que presenta l'antiga topografia tot pensant que podria continuar.
L'onze de gener del 2020 decideix tornar i forçar el pas, ja que en l'anterior visita havia observat una evident continuació. Després de picar una mica les parets del pou, arriba a la capçalera summament estreta d'un següent pou, un cop desobstruït el pas, arriba a la sala terminal de l'avenc. Hi torna de nou el dia 19 de gener del 2020 per fer la topografia i fotografiar-lo.

topo 0: Avenc del Mustafà

foto 5: Avenc del Mustafà
foto 6: Avenc del Mustafà
foto 7: Avenc del Mustafà

1. Borràs, J. (1974).-Catálogo espeleológico del macizo de Garraf. Vol. II. 166 pp. Barcelona.
  2. Valles, Jordi de(2017).-”Baix Llobregat”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.6):1-468. ECG/FCE.
  • Coordenades, dades de situació i fotografia de la boca facilitades per Lluís Muntan (GES-CMB).
  • Actualització de la fitxa (març 2016) posant la topografia original.
  • Topografia i fotografies de la boca extretes del web (www.geb.cat) post del dia 2-11-2017 i realitzades per Enric Porcel i Carles Miranda.
  • Dades actualitzades l'abril del 2020, topografia i fotografies facilitades per Rafa Fraguas.