Avenc del Figuerot

Estretíssim avenc de 55 m. de fondària a Sant Llorenç del Munt.

L'avenc té una boca estreta i allargassada (0,4 x 2,8 m.). Comença amb una rampa descendent i esglaonada. Després d'un pou estretíssim de 4 metres ens situem davant la reduïda boca d'un pou de 10 metres. Superada aquesta segona estretor, a 12 metres de fondària, la cavitat canvia considerablement de dimensions, amb una amplada mitjana d'un metre, i el pou finalitza a l'inici d'una rampa de blocs. Després de baixar uns quants metres per aquests blocs, ens situem sobre el darrer bloc, encastat entre les parets. Des d'aquí s'inicia una vertical que, 4 metres més avall, reinstal·lem i baixem un pou aeri de 23,6 metres, que és el més llarg de la cavitat. A l'extrem S de la planta, de 20 metres de longitud i 1,5 d'amplada mitjana, trobem la màxima fondària de l'avenc, a 55,3 metres.
Via Pèndol: S'hi pot accedir realitzant un petit pèndol després de baixar uns 3 metres del darrer pou. Això ens porta a un ample replà. En un dels costats de la planta trobem una petita escletxa que, a través d'una gatera, dóna de nou al pou principal. Tornant al replà trobem una galeria ascendent de 17 metres de recorregut que acaba en una petita saleta.
Cavitat desenvolupada dins una diàclasi de direcció N20E que, provinent del cingle, enllaça amb la boca de la cavitat. (Gatell & Anglés, 1992).
  • Municipi: Matadepera
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Sant Llorenç del Munt
  • Última revisió: 2018-03-27 15:44:07

Per la urbanització de Can Robert cal pujar pel carrer de les Boixaderes (o Boixeres) fins arribar al darrer trencall a la dreta (carrer de Granera), el qual fa un gir brusc a l'esquerra, prop del seu final. En aquesta corba hi ha l'inici del camí (senyalat amb una fita verda del Parc) que porta a la pista de Can Pobla per la canal de les Bruixes. Després de pujar el camí uns 5 minuts, arribarem al peu d'un cingle. Aquí trobarem, a la dreta, un camí menys fresat que voreja el peu d'un cingle i que ens porta ràpidament, a uns 25 metres, a la boca de l'avenc, situada just sota d'un dels grans blocs despresos del cingle.
També es pot fer l'aproximació des de la pista de Can Pobla on, un cop passat l'avenc del Club, surt a la dreta el corriol que baixa cap a la urbanització de Can Robert.

Cavitat descoberta i explorada per primer cop l'any 1972 per membres de l'Espeleo Club Sabadell.
No cal dir que, per les seves dimensions, és una de les cavitats menys visitades de Sant Llorenç del Munt. Ja fa alguns anys, membres de la SIE-CEA van haver d'abandonar l'exploració en els primers metres en detectar problemes d'hipòxia.

topo 0: Avenc del Figuerot
topo 1: Avenc del Figuerot

foto 0: Avenc del Figuerot
foto 1: Avenc del Figuerot
foto 2: Avenc del Figuerot
foto 3: Avenc del Figuerot
foto 4: Avenc del Figuerot
foto 5: Avenc del Figuerot

1. Gatell, R.; Anglès, M. (1992).- “Avenc del Figuerot” Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (71-74): 95-97. CE Terrassa.
  2. GES-CMB (1974).-Catálogo espeleológico de la provincia de Barcelona.198 pp. Club Montañés Barcelonés /Diputación Provincial de Barcelona.
  3. Vergés, P.; Alonso, A. (1973).- "Un nou avenc a la Mola". Butlletí de la Unió Excursionista de Sabadell (16): 12-13. Sabadell.
  • Fotografies facilitades per Javi Garrido (ERE-CEC)