Avenc de Penalta

Avenc de 15 metres de fondària al Boumort en el municipi de la Conca de Dalt

Una àmplia depressió doliniforme ens mena a un pou de 14 metres de fondària que ens situa en una base en pendent, al final de la qual s'assoleixen els 15 metres de fondària.
  • Municipi: Conca de Dalt
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

Des d'Hortoneda ens dirigirem al Coll de la Creu, seguirem cap a la casa de les Freixes, des de l'alçada d'aquesta seguirem durant 1'8 quilòmetres aproximadament on trobarem una cruïlla, haurem de seguir per la pista de l'esquerra durant uns 4'2 quilòmetres on en mig d'una marcada corba a l'esquerra surt un camí per la dreta que es dirigeix al serrat de Penalta, al cap de 400 metres arribarem a un ampli pla lliure de vegetació, des d'aquí haurem de baixar cap a la Llau de la Solana de Palles, l'àmplia boca de la cavitat es troba a poc de començar el vessant.
Un altra possibilitat d'accedir al Serrat de Penalta, és des de Boixols pel coll de Llivia en direcció al cap del Boumort, la pista comença a davallar pel vessant NO i enseguida arribem al punt indicat anteriorment.

Explorat per La SIE del CE Àliga l'estiu de l'any 1964.

topo 0: Avenc de Penalta

1. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Borràs, J; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1979).-Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3). ed. Políglota. Barcelona.
  3. Cortès Ribelles, Manuel. (2005).-”El Boumort subterrani”. La serra del Boumort i muntanyes veïnes,333-350. ISBN 84-9791-118-0.Edic. Cossetània. Valls
  4. SIE (1986).- XXV Aniversari SIE–CEA 1961-1986, 1-40.SIE-CE Àliga. Barcelona.