Avenc de les Vinyes Velles

Petit avenc de 8 m. de fondària a la zona del Puig de la Balma (Mura)

La boca és allargassada, de 4,5 per 0,80 metres. Constituït per un únic pou diaclasat de 8 metres de fondària amb la base ocupada per sediments terrossos i algun còdol.
  • Municipi: Mura
  • Comarca: Bages
  • Unitat: Obac, Serra de l'
  • Última revisió: 2013-04-22 10:55:34

Des de la casa del Puig de la Balma s'ha de pujar a la torre d'alta tensió que hi ha al NO de la casa. Aquí hi ha un ample camí que va cap a l'O i al poc prendre un trencall a l'esquerra, en direcció S i que va pujant cap a la cota 675 (el Puig). Un cop dalt s'ha de seguir un altre trencall que va a una torre d'alta tensió i des d'ella continuar com es pugui per sota la línia elèctrica, en direcció SO un centenar de metres i poc més enllà de la línia es troba la cavitat. Fa anys l'avenc es trobava vora un vial que es deuria fer per a la construcció de la línia elèctrica, però actualment és totalment perdut.
Potser hi ha algun altre itinerari més dret, però no recomanable per la vegetació que cobreix tot els voltants.

Desconeixem qui i quan van fer la primera exploració. La notícia més antiga que tenim constància és la d'una visita de membres del GES – CMB el juliol del 1960. En algun moment s'havia arribat a confondre amb el veí Avenc Sense Nom.

topo 0: Avenc de les Vinyes Velles

1. Badiella, X.; Claverí, J.; Ramos, M. (1982).- “Nota sobre les cavitats de Roca Picarda (Can Puig de la Bauma, Mura)”. Butlletí del GES del Club Muntanyenc de Terrassa (3): 43-46. Club Muntanyenc de Terrassa.
  1. Vives, Salvador (1980).- “ Les cavitats dels contorns de Mura” Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (22): 215-223. Centre Excursionista de Terrassa.