Avenc de les Codinetes

Avenc de 33 metres de fondària metres al barranc de les Forques (Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant)

Una boca allargada de 3,50X1 metre, dóna pas a un primer pou de -8 metres, acabat en un replà situat entre dos nous pous. Pel costat E, se n'obre un de -7 metres seguit d'una rampa de pedres, un nou pou de -9 metres i una nova rampa acaba sobre l'entrada d'una nova vertical impenetrable.
Pel costat O, es troba una curta rampa seguida d'un pouet de -4 metres, al seu fons hi ha una galeria que presenta diferents ressalts fins desembocar sobre un últim pou d'11 metres, situat sobre una llarga galeria inferior.
  • Municipi: Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant
  • Comarca: Baix Camp
  • Unitat: Muntanyes de Vandellós - Tivissa
  • Última revisió: 2014-11-26 15:07:05

Des de l'Hospitalet de l'Infant ens dirigirem en direcció a Calafat per la carretera N-340, un cop passat el quilòmetre 1121, accedirem a la carretera N-340a, un cop passat el quilòmetre 236, ens desviarem a la dreta pel camí de Lleriola, el qual seguirem fins arribar al coll del Corral de Ca la Torre. També es pot accedir per Vandellòs des de darrera la zona esportiva, on s'accedeix al camí dels Graus, el qual seguirem fins arribar al coll abans esmentat.
Des del coll del Corral de Ca la Torre baixarem fins el corral del Pinxo, seguirem baixant uns 50 metres i a l'esquerra un sender passa pel costat d'un embassament que resta sec la major part de l'any. Continuant per salvar un grau arribarem fins la carena, on creuarem diagonalment una tartera fins arribar al coll de la Forca, baixarem fins al fondo del torrent de la Forca, on a l'esquerra hi ha dos blocs de grans dimensions, anomenats les Codinetes (codinetes, es refereix a petits forats produïts pe l'erosió que s'omplen amb aigua de pluja, també se les coneix com cucones). Seguint el torrent uns 50 metres i una mica més elevat del llit del torrent es troba la boca de la cavitat.
Des de la boca de l'avenc, mirant torrent avall, a l'esquerra s'observa un sender que duu fins els Plans del corral del Cabré i permet enllaçar amb el camí d'accés.
Coordenades orientatives sense gaire precisió.

Explorat per l'ERE del CEC l'any 1965.

topo 0: Avenc de les Codinetes

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F.(1984).-”el baix camp, el priorat i la ribera d'ebre)” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.7):123-124. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Cusó, V.; Castell, J.; Escolà, O.(1966).-”El avenc de les Codinetes”. Montaña (105):165-168. CE Catalunya. Barcelona.
  3. Montserrat, A.(1983).-”Sobre algunes cavitats del baix Camp i Priorat (III)”. Espeleòleg (34-35):280-293. ERE – CE Catalunya. Barcelona