Avenc de l'Escletxa

Esquerda de 33 m. de fondària a Mont-ral

Des de la boca superior, trobem un primer pou de poc més de 5 metres que podem salvar entrant per un lateral, on una rampa en pendent ens situa a la vertical d'un P-12, a la seva base una galeria ens duu fins sota mateix de la boca que s'obre a la base d'una canal penjada al cingle. Des d'aquesta boca cal baixar un ressalt per arribar al nivell de la galeria on ens trobem, en aquest punt s'obre un pou de 10 metres, a la seva base trobem una diàclasi serpentejant que s'esfondra fins arribar a la cota màxima de -33 metres, just en aquest punt i a 8,65 metres d'alçada s'obre una galeria perpendicular que seguint-la ens porta a l'exterior per una boca en forma de cova. Des del punt anterior a -33 metres, si seguim la galeria trobem una corda fixa que ens permet superar un ressalt d'uns 5 metres d'alçada, la galeria continua fins a fer-se impenetrable, però amb fort corrent d'aire.
  • Municipi: Mont-ral
  • Comarca: Alt Camp
  • Última revisió: 2019-02-11 11:48:31

Anant per la carretera d'Alcover a Capafonts (TV 7041), abans d'arribar a Mont-ral i pocs metres abans d'arribar al Km. 10, surt una pista asfaltada al principi, que travessa el Pla de les Perdius. Seguirem sempre recte obviant les bifurcacions, fins que la pista s'acaba en un eixamplament d'aquesta en mig del bosc, a la carena de la serra d'en Clarà. Des d'aquest punt i en direcció N surt un corriol que ens porta fins l'avenc del Cabirol. A partir d'aquí cal seguir en direcció O25N per un corriol obert entre l'espès bosc durant poc més d'un centener de metres, on trobarem les boques dels avencs NR-6, NR5 i NR-4. Des d'aquest últim seguirem el corriol en direcció N33Oest durant 90 metres, en que arribarem a la part superior d'un cingle d'uns 10 metres de caiguda, davant mateix tenim una paret de roca que fa que l'espai ocupat pel cingle sembli una canal, a la base d'aquesta s'obre una de les boques de l'avenc de l'Escletxa, cal baixar en ràppel uns 8 metres per accedir a la cavitat per aquesta boca.
Situats de nou a la part superior de la canal, abans de baixar el ràppel, si ens dirigirem a l'esquerra en direcció Oest una quinzena de metres i a tocar de cingle, un metre per sota trobem un replà on s'obre la boca superior de l'avenc de l'Escletxa.
Si ens situem de nou a la part superior de la canal, abans de baixar el ràppel, retrocedint pel camí en direcció a l'avenc del Cabirol, de seguida trobem un corriol a l'esquerra que ens porta fins un punt de la cinglera on hi ha un pas natural per baixar fins al peu de la cinglera, anant a fer cap on és troba l'avenc de la Dolina (aquest camí és el més pràctic per accedir a la zona on també hi han els avencs Sílvia, Formació, Blocs i Sala), des de l'avenc de la Dolina, seguirem uns metres en direcció N i girarem baixant a l'esquerra , a buscar la base del cingle, on trobarem la boca de la cova que dóna accés a la part baixa de l'avenc de l'Escletxa.

Localitzada i explorada per membres de l'AAEET de Valls el 29 d'octubre del 1995, durant el 2018 Montse Roca i Juli Serrano (SIE-CEA) l'exploren de nou i localitzen dues noves entrades a la cavitat. El febrer de 2019 membres de la SIE-CEA i de l'ERE del CEC el revisen totalment i realitzen la topografia.

topo 0: Avenc de l'Escletxa

foto 13: Avenc de l'Escletxa
foto 14: Avenc de l'Escletxa
foto 15: Avenc de l'Escletxa

• Dades inèdites aportades per Ramon Sendra.
  • Fitxa actualitzada a febrer de 2019, dades, coordenades, situació, topografia i fotografies, facilitades per Juli Serrano, Montse Roca (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).