Avenc d'Escansa

Avenc de 17 metres de fondària a Albinyana.

Una boca ovalada, dóna accés a una diàclasi de direcció S40O, la cavitat es desenvolupa en base a un conducte vertical estret, obert entre dos blocs que ens porta cap a nivells més profunds, un cop baixats els blocs farem cap a una rampa clàstica de majors dimensions on trobem un important procés litogènic. El punt més baix s'assoleix a -17 metres.
Situats de nou a la zona dels dos blocs, la galeria continua en direcció N40E, aquesta davalla fins arribar a -14 metres.
  • Municipi: Albinyana
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Bonastre,Massís de
  • Bio: Coleòpters: Troglochaarinus Spagnoli Zariquiey. Recollit per Antoni Expósito el 14 de desembre de 1975.
  • Última revisió: 2018-04-15 12:12:07

Des de l'O d'Albinyana surt una pista asfaltada que en poc més d'un quilòmetre puja fins el castell de l'Esquernosa i l'ermita de Sant Antoni de Pàdua. Abans d'iniciar la pujada cap a l'ermita, trobem una desviació a l'esquerra que es dirigeix cap a la masia del Perucho, passada aquesta, seguirem les marques del GR-92 fins l'enderrocada masia d'Escansa, a partir d'aquí seguirem la pista durant 350 metres, fins trobar una desviació a l'esquerra on es pot deixat el vehicle, seguirem aquest camí de l'esquerra durant 140 metres, on hi ha una desviació a l'esquerra que ens portaria a la cova de Vallmajor, cal seguir per la dreta durant 225 metres més, en aquest punt a la dreta del camí trobem una fita de pedres que ens indica un desdibuixat corriol, seguint-lo durant 50 metres ens durà fins la boca de la cavitat, pintada amb el nom d'avenc d'en Baldiri.

Conegut d'antic per la gent de la zona, l'octubre de 1967 és explorat per membres de la SES del Club Esquí Puigmal.

topo 0: Avenc d'Escansa

foto 6: Avenc d'Escansa
foto 7: Avenc d'Escansa
foto 8: Avenc d'Escansa

1. Agüera, A.(1997).-”El macizo cavernoso de Albinyana”. Més Avall (1):14-102. SES- Club Esquí Puigmal. Barcelona.
  2. Lagar,A; Sabater,J; Salvadó,M.(1977).-”Cavitats del Penedès (9ª nota) – L'avenc del Mas d'Escansa o d'en Baldiri (Albinyana)”. Excursionisme (23):20-24. UE Catalunya. Barcelona.
  • Actualització de fitxa abril de 2018. Coordenades, fotos i situació facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).