Avenc d'Ancosa

Històric avenc de 26 m. de fondària a la Llacuna, (Anoia)

La boca s'obre en una petita depressió d'uns 5 metres de diàmetre que sembla correspondre a una antiga forma d'absorció. El pou, de 20 metres de profunditat, presenta una bona mostra de formacions parietals, originat-se un estrenyiment de la secció a pocs metres d'arribar al fons. A la seva base s'inicia una galeria descendent que ben aviat s'eixampla considerablement i guanya dimensions també en alçada gràcies a la unió amb una xemeneia d'uns 20 metres d'alt per uns 6 d'ample. Al final d'aquesta cambra, la galeria baixa sobtadament i es converteix en un conducte baix i de poca amplada on al cap de pocs metres acaba la cavitat.
  • Municipi: Llacuna, La
  • Comarca: Anoia
  • Unitat: Anoia, l'

Des de la població de La Llacuna anirem fins el proper veïnat de Torrebusqueta i des d'aquí cal prendre una pista que puja fins al coll del Corral i seguir-la en direcció SO fins arribar a les runes d'un projecte de convent cistercenc medieval al bell mig de la Plana d'Ancosa, molt a prop també hi ha un corral. Seguint la pista més fresada sense deixar la direcció SO, al cap d'uns 400 metres surt a l'esquerra el camí de la Plana Roja, el qual cal seguir i a pocs metres d'ell, a l'esquerra, es veu la depressió de l'avenc.

La primera exploració de l'Avenc d'Ancosa representa l'inici de les activitats espeleològiques portades a terme per l'aleshores acabat de fundar Club Muntanyenc. A proposta del propietari dels terrenys, Jaume Bages, de Can Casota i amb material facilitat per Lluís Marià Vidal, feren cap el dia 11 d'agost de 1907. El primer en davallar va ser Faura i Sans, al que seguiren Có de Triola, Josep Colomines, Pau Obiols i molts de la resta d'acompanyats a la sortida.

topo 0: Avenc d'Ancosa

foto 0: Avenc d'Ancosa
foto 1: Avenc d'Ancosa
foto 2: Avenc d'Ancosa
foto 3: Avenc d'Ancosa
foto 4: Avenc d'Ancosa

1. Badiella,E.; Fustagueras,J.; Indurain,J. (1977).- “Estudi geoespeleològic de les cavitats dels voltants del poble de La Llacuna” SIS (5): 53-65 /Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (11): 409-421. SIS – CET. Terrassa
  1. Có de Triola, Josep M. (1909).- “L'Avenc d'Ancosa” Sota Terra (I): 27-41. Club Muntanyenc. Barcelona
  1. Conesa,X.; Jansà, JM.; Mormeneo,L. (1991).- “Dues cavitats al cor de la Plana d'Ancosa: L'Avenc d'Ancosa i la Cova del Carlí” Talaia (abril-juny): 35-41. Butll. De l'Agrupació Excursionista Talaia. Vilanova i la Geltrú.
  1. Coordenades i fotografies extretes del blog: Espeleobloc (post del 19-11-2009).