Tuta d'Escales

Cavitat de 36 metres de recorregut a Montagut i Oix.

Una boca de 1,70x1 metres, dóna accés a una galeria descendent que ens porta a la capçalera d'un ressalt de 4 metres, a la base d'aquest trobem una galeria que segueix en ambdós sentits. Seguint la galeria en direcció NO, hem de passar per un pas estret originat per unes colades, a continuació la galeria segueix amb una alçada que varia pel fet de trobar-se amb alguns petits fusos en el seu recorregut, arribant finalment a una sala, el terra de la qual està format per un fals sòl fet de colada estalagmítica.
Tornant a la base del ressalt, seguirem la galeria en sentit contrari, trobant-se aquesta tapada als pocs metres per acumulació de blocs.
  • Municipi: Montagut i Oix
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2019-11-05 08:14:12

Des d'Oix sortirem en direcció a Beget a buscar la pista que ressegueix la riera d'Oix direcció a la vall d'Hormoier. La seguirem fins just creuar el pont Trencat, lloc on surt per la dreta un corriol que ens ha de conduir a la Mare de Déu d'Escales. Per arribar-hi tenim dos camins: el que podem dir “normal”, que creua la riera d'Escales per la palanca “Agafa’t de l'asa” i el que va seguint el curs de la riera.
Si prenem aquest segon, passarem pel davant de la tuta d'Escales, que queda just a la dreta del camí.

Sembla ser que malgrat ser coneguda d'antic, no es coneixien dades de la mateixa fins que apareix referenciada en el mapa de l'Alpina en la edició de 1973. L'any 1980 apareix una breu nota en el Volum 4 del Catàleg Espeleològic de Catalunya, sense aportar més informació. L'any 1989, la SIE del CE Àliga, acompanyats pel Sr. Àngel Arias que els ensenya on es troba la cavitat, l'exploren i fan la topografia de la mateixa.

topo 0: Tuta d'Escales

foto 0: Tuta d'Escales
foto 1: Tuta d'Escales

1. Borràs,J;Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):1-296. ed. Políglota. Barcelona.
  2. Juderias, J.C.(1998).-”Tuta d'Escales (Alta Garrotxa)”. EspeleoSie (33):8-9. SIE-CE Àliga. Barcelona.
  • Revisió de coordenades, situació i fotografia extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 7-8-2019. Dades: Ferran Cardona (Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès)