Gruta de Can Costa

Cova de 123 m. de recorregut prop de Batet (Ribes de Freser)

Una boca de 2 per 0,50 metres dóna accés a un pou d'uns 9 metres de fondària i que s'obre damunt d'una sala en rampa de 12 per 3 metres i d'uns 10 metres d'altura. Al final de la rampa trobem dues galeries estretes a 90º amb la sala. La de l'esquerra acaba aviat i la de la dreta es transforma en una vertical que arriba a la cota – 21, màxima fondària de la cavitat, per després tancar-se i fer-se impenetrable.
La sala principal, passada una zona de blocs, esdevé una galeria ascendent. Aquí, una nova galeria talla a 45º l'eix principal de la cavitat. Cap a la dreta es perllonga uns 8 metres, fins a quedar obstruïda per una acumulació de blocs i cap a l'esquerra davalla fins a esdevenir una sala de 8 x 4 x 7 metres. Més enllà, una sèrie de fissures que es van tancant assenyalen la fi de la cavitat.
  • Municipi: Ribes de Freser
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Alt Freser
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Litologia: Marbres
  • Bio: Coleòpters
    • Parvospeonomus delarouzeii Farmaire, 1860
  • Última revisió: 2021-04-03 06:33:13

Vora el poble de Batet (agregat de Ribes de Freser) i al SO de Can Costa.
Sortint de davant de Can Costa se segueix durant 130 metres el camí que puja en direcció al Roc Xuriguer. S'arriba a una corba d'una pista de tractors, la qual cal seguir en sentit ascendent durant 195 metres. Aquí cal deixar la pista (uns 50 metres abans d'arribar a una altra corba) i trencar a l'esquerra fins arribar a la part superior d'un petit cingle (a 18 metres de la pista). Baixarem el ressalt diagonalment per l'únic pas practicable i trobarem la boca al peu mateix de la paret, mig obstruïda per un gran bloc.
La cavitat és situada en una propietat privada, que actualment està molt abandonada, hi ha molta vegetació,molt alta, i molts esbarzers.

Coneguda d'antic per la gent de la contrada, que en altre temps l'havien feta servir de canyet.
Explorada i topografiada per membres del GES – CM Terrassa i de la SIS – CE Terrassa el desembre del 1979.

topo 0: Gruta de Can Costa

foto 0: Gruta de Can Costa
foto 1: Gruta de Can Costa
foto 2: Gruta de Can Costa
foto 3: Gruta de Can Costa
foto 4: Gruta de Can Costa
foto 5: Gruta de Can Costa

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya. (vol. 4):1-296. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Claverí, J.; Gutiérrez, J.; Escolà, O.; Navarro, F.; Moreno, P. (1979).- “La Gruta de Can Costa a Batet (Ribes de Freser, Ripollès)” Butlletí GES-CMT (2). Club Muntanyenc de Terrassa.
  • Revisió de coordenades i fotografies extretes del web: espeleodijous.cat Apunt del 22-8-2019