Espeleo World

Gruta de Can Costa

Cova de 123 m. de recorregut prop de Batet (Ribes de Freser)

Una boca de 2 per 0,50 metres dóna accés a un pou d'uns 9 metres de fondària i que s'obre damunt d'una sala en rampa de 12 per 3 metres i d'uns 10 metres d'altura. Al final de la rampa trobem dues galeries estretes a 90º amb la sala. La de l'esquerra acaba aviat i la de la dreta es transforma en una vertical que arriba a la cota – 21, màxima fondària de la cavitat, per després tancar-se i fer-se impenetrable.
La sala principal, passada una zona de blocs, esdevé una galeria ascendent. Aquí, una nova galeria talla a 45º l'eix principal de la cavitat. Cap a la dreta es perllonga uns 8 metres, fins a quedar obstruïda per una acumulació de blocs i cap a l'esquerra davalla fins a esdevenir una sala de 8 x 4 x 7 metres. Més enllà, una sèrie de fissures que es van tancant assenyalen la fi de la cavitat.

• Municipi: Ribes de Freser
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Alt Freser
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Litologia: Marbres
  • Bio: Coleòpters: Perriniella faurai (O. Escolà, 23-12-1979)
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Vora el poble de Batet (agregat de Ribes de Freser) i al SO de Can Costa.
Sortint de davant de Can Costa se segueix durant 130 metres el camí que puja en direcció al Roc Xuriguer. S'arriba a una corba d'una pista de tractors, la qual cal seguir en sentit ascendent durant 195 metres. Aquí cal deixar la pista (uns 50 metres abans d'arribar a una altra corba) i trencar a l'esquerra fins arribar a la part superior d'un petit cingle (a 18 metres de la pista). Baixarem el ressalt diagonalment per l'únic pas practicable i trobarem la boca al peu mateix de la paret, mig obstruïda per un gran bloc.
Coordenades aproximades i de poca fiabilitat.

Coneguda d'antic per la gent de la contrada, que en altre temps l'havien feta servir de canyet.
Explorada i topografiada per membres del GES – CM Terrassa i de la SIS – CE Terrassa el desembre del 1979.

Topos

topo Gruta de Can Costa

Media

Biblio

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya. (vol. 4):1-296. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Claverí, J.; Gutiérrez, J.; Escolà, O.; Navarro, F.; Moreno, P. (1979).- “La Gruta de Can Costa a Batet (Ribes de Freser, Ripollès)” Butlletí GES-CMT (2). Club Muntanyenc de Terrassa.