Grallera de Catllarí

Avenc de 18 metres de Fondària als Rasos de Peguera (Fígols).

Al bell mig d'una dolina allargada, s'obre l'únic pou que forma la cavitat; als pocs metres del seu descens, la paret NE es desvia envers aquesta direcció, tot donant-li una certa forma acampanada. Al fons de la vertical de 15 metres de desnivell, es troba un cúmul d'enderrocs, i a l'extrem NE per un pas baix, originat per una sèrie de blocs encaixats i cimentats, es pot penetrar a una petita cambra de sòl pla.
  • Municipi: Fígols
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Última revisió: 2022-08-27 05:46:49

Des del poble de Fígols cal seguir la carretera BV-4025 en direcció a Fumanya. Més endavant es passa pel coll de Salamó i seguir a trobar el desviament que puja cap a Rasos de Peguera. Al poc del desviament s'arriba a l'àmplia Collada de Peguera on cal deixar el cotxe. Des de aquest punt cal anar cap a un prat situat a 200 m a l'oest on es troba la cavitat.
Aquest itinerari té l'avantatge que tota la ruta és asfaltada. Un itinerari alternatiu seria des de Berga pujar fins l'estació de esquí dels Rasos de Peguera i des del coll de la Creu baixar en direcció a Peguera fins a la collada del mateix nom, però els dos últims quilòmetres són per pista de terra.
Actualment la boca de l'avenc es troba envoltada per un filat espinós per evitar la caiguda d'animals i un bon grapat de metres de filat enrotllat al costat mateix de la boca. De fet, al fons del pou es va trobar una vaca morta (agost 2022).

La primera exploració fou realitzada per l'ERE del CEC a meitat de la dècada del 1960.
El juny de 1980 un equip de la SIE-CEA el localitza i aixeca l'única topografia que coneixem.
Finalment, el 26-8-2022 és tornat a localitzar per Josep Guarro i Joan C. Juderías amb l'ajut d'un mapa LIDAR.

topo 0: Grallera de Catllarí

foto 0: Grallera de Catllarí
foto 1: Grallera de Catllarí
foto 2: Grallera de Catllarí
foto 3: Grallera de Catllarí
foto 4: Grallera de Catllarí

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 5):1-233. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Valles, Jordi de (2009).-”Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Ripollès” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3):1-381. EC Gràcia/FCE.
  • Revisió de coordenades, situació i fotografies facilitades per Josep Guarro i Joan C. Juderías (agost 2022)