Forat del Fum

Cova-Avenc de 28 metres de fondària a Sales de Llierca.

Boca de 2x1'5 metres que ens situa en una galeria en pendent, a la dreta trobem una galeria perpendicular a la principal que després d'un curt recorregut acaba en un pou sense continuació. Seguint per la galeria principal, aquesta baixa entre blocs fins arribar a un ressalt de 3 metres que ens situa en una sala de considerables dimensions plena de blocs despresos. Per diferents punts de la sala es pot anar davallant entre blocs fins arribar al punt més baix on trobem una curta galeria que ens situarà en el punt de màxima fondària a -28'50 metres.
  • Municipi: Sales de Llierca
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa

Sortint de Tortellà en direcció a Montagut, de seguida trobem a la dreta la desviació cap a Sales de Llierca, des de la desviació citada seguirem la carretera en direcció a les masies de Monteià i d'Orri, la carretera acaba convertint-se en pista, quan haguem recorregut 6'3 quilòmetres des de la desviació inicial, a la paret de l'esquerra de la pista trobarem la boca de la cavitat.

La cavitat fou desobstruïda al realitzar les obres d'eixamplament de la pista. Explorada per primer cop pel GE Olot. El 1978 la SIEP l'explora i realitza una topografia fins a -13 metres i rebategen la cavitat amb el nom d'Avenc de Roca Gallinera. Posteriorment la SIES l'explora el 8 de desembre de 1987 realitzant una nova topografia més complerta, i tornen a rebatejar la cavitat amb el nom de Cova-Avenc del David.

topo 0: Forat del Fum

foto 0: Forat del Fum
foto 1: Forat del Fum

1. Talavera,F.;Tolrà,A.(1978).-”Contribución al karst de Bassegoda Garrotxa-Girona” Boletín Espeleológico SIEP (10):18-26. SIEP-CE Poblet. Barcelona.
  2. Borràs,J.;Miñarro,JM.;Talavera,F.(1980).-”El Ripollès, la Garrotxa, i l'alt Empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.4):204-205.Ed Políglota.Barcelona.
  3. Miret, Francesc; García, Martí.(1999).-”Coves de l'alta Garrotxa”. Catàleg Espeleològic de l'Alta Garrotxa. Pp:1-108. GE Badalona.
  4. Subirada,Ramón.(1992).-”Cova-Avenc del David”. Espeleología S.I.E.S (1):67-68.S.I.E.S. C.C.R. l'Avenç.