Esquerdot de Montaner

Esquerda de 79 metres de recorregut a Fígols i Alinyà

La cavitat aprofita  unes importants fractures ben definides en superfície. Després d'una antesala espaiosa, discorre una secció més reduïda que davalla i connecta amb una diàclasi interrompuda per grans blocs encastats. Aquesta diàclasi en direcció a l'entrada però a un nivell inferior cal superar uns blocs i arribar fins un ressalt impracticable per sa seva estertor. En direcció contraria, ràpidament trobem els dipòsits clàstics de sota la boca.
  • Municipi: Fígols i Alinyà
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Port del Comte, el
  • Última revisió: 2012-11-17 12:40:05

El serradell de Montaner és com un morro sortint perpendicularment de la serra principal que limita la vall per la dreta, situant-se pràcticament sobre el poble d'Alinyà. Per arribar-hi agafem la pista que surt del darrer revolt de la carretera abans d'arribar a l'Alzina i la seguim durant uns quatre quilòmetres fins situar-nos al primer coll que és el coll de la Nou on deixarem el vehícle. Aquesta pista continua cap a Fígols. Des del coll penetrarem per Montaner seguint la carena més alta, al cap d'uns vint minuts de marxa enllacem amb el cingle que dóna a la solana i al vessant d'Alinyà, en aquest punt trobarem un important enfonsament, on a la seva banda esquerra tenim la boca principal de la cova de Montaner, s'ha de continuar uns metres més endavant fins arribar a un nou i clar enfonsament de característiques pronunciadament tectòniques, som prop de la segona boca de la cova de Montaner, una esquerda ens indica el pas a seguir.
Les lectures GPS realitzades abans del 2 de maig del 2000 poden presentar alguns marges d'error.

Explorat pel GELL el 1998.

topo 0: Esquerdot de Montaner

Pérez, Lluís; Gàzquez, Norbert; Gàzquez, Josep Lluís.(2006).-“Alt Urgell. Alinyà – La Vansa”. GRALLERA(6):35-69.GELL. CE Lleida.