Cova de Montaner

Cova de 232 metres amb dues boques a Fígols i Alinyà.

La cavitat està estructurada en diferents fractures de distensió, provocades per la proximitat del cingle. La cavitat a estat sotmesa a intensos processos clàstics. Un antic procés reconstructiu en el sector del pou de la Mitja Lluna es troba en fase de descalcificació.seguint la ruta més evident, sols entrar topem amb un desnivell assumible sense material, buscant sempre els punts més favorables. Totes les possibles continuacions acaben per acumulació de blocs.
Si en comptes de mirar avall prosseguim sense perdre alçada, trobarem el pou de la Mitja Lluna, desgrimpable per un extrem, i si encara continuem en la mateixa direcció, sortirem arran de cingle per la segona boca de la cova.
  • Municipi: Fígols i Alinyà
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Port del Comte, el
  • Última revisió: 2012-11-14 10:20:46

El serradell de Montaner és com un morro sortint perpendicularment de la serra principal que limita la vall per la dreta, situant-se pràcticament sobre el poble d'Alinyà. Per arribar-hi agafem la pista que surt del darrer revolt de la carretera abans d'arribar a l'Alzina i la seguim durant uns quatre quilòmetres fins situar-nos al primer coll que és el coll de la Nou on deixarem el vehícle. Aquesta pista continua cap a Fígols. Des del coll penetrarem per Montaner seguint la carena més alta, al cap d'uns vint minuts de marxa enllacem amb el cingle que dóna a la solana i al vessant d'Alinyà, en aquest punt trobarem un important enfonsament, on a la seva banda esquerra tenim la boca principal de la cavitat.
Les lectures GPS realitzades abans del 2 de maig del 2000 poden presentar alguns marges d'error.

Explorada pel GE Lleidatà el 1995.

topo 0: Cova de Montaner

Pérez, Lluís; Gàzquez, Norbet; Gàzquez, Josep Lluís.(2006).-'Alt Urgell. Alinyà - La Vansa'. GRALLERA (6):35-69. GELL-C.E. Lleida.