Espluga Nº3 dels Lladres

Petita cova de 35 metres de recorregut a Ribera d'Urgellet.

Des de la balma situada a l'extrem occidental de la cova principal, coneguda com Espluga dels Lladres, o cova de Fontaubac, s'obren dos cavitats més.
La nº 3 situada a la balma, és la que té més recorregut. Té un pòrtic de 6,50 metres d'amplada per 2,30 metres d'alçada. Una galeria ascendent de 16 metres de recorregut i unes dimensions mitjanes de 4,60 metres d'amplada per 1,60 metres d'alt, ens porta fins un ressalt de +2 metres, on dues petites galeries comuniquen amb l'exterior, essent únicament practicable la més oriental. El recorregut total és de 35,50 metres.
  • Municipi: Ribera d'Urgellet
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Cadí - Moixeró
  • Última revisió: 2014-08-29 14:28:55

Des del veïnat de Castellar de Tost (Ribera d'Urgellet), agafarem l'antic camí del coll d'Arnat, es tracta d'una pista en no gaire bon estat que passa pel costat del cementiri. Seguint la pista més endavant trobem una cruïlla, en vehicle tot terreny es pot continuar amb dificultats per la pista que puja per l'esquerra, pel costat d'un femer (dades de 2006). Al cap de poc trobarem la bassa de Porcelcuit, que s'utilitza com dipòsit d'aigua potable per a Castellar de Tost,
La pista continua pujant per l'esquerra del Torrent de les Rotes, i en un gran revolt cap a l'esquerra trobem, a sobre de la pista i a la dreta la gran boca de l'Espluga dels Lladres.

Aquesta cavitat que només apareixia marcada en algunes cartografies com a Espluga dels Lladres o cova Fontaubac,i de la que no és tenia cap referència, és localitzada per Josep Cuenca i Francesc Xavier Samarra el desembre de 2005.
No és fins el 14 de maig de 2006 en que és explorada totalment per membres del GE Badalona.
Com a curiositat de la zona cal citar la bassa de Porcelcuit, ja que aquesta s'abasteix d'una surgència subterrània (entubada), encara que malauradament, els que van explorar l'Espluga dels Lladres no van poder localitzar.

topo 0: Espluga Nº3 dels Lladres

foto 0: Espluga Nº3 dels Lladres

1. Porcel i Caro, Enric; Miret i Perez, Francesc.(2008).-”Cavitats del Montsec de Tost”. Cavernes (27):26-35. GE Badalona.