Escletxa de la Trona

Cavitat de 35 metres de recorregut al municipi d'Àger.

Esquerda molt alta però que queda tancada pel sostre, el sòl remunta un fort pendent fins un gran bloc encastat entre les parets, en aquest punt trobem un petit ressalt que cal remuntar, la galeria segueix pujant mentre va minvant l'alçada fins finalment  tancar-se. Quasi al final trobem una petita galeria a la dreta. El desnivell total és de +20 metres i el recorregut 35 metres.
  • Municipi: Àger
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Montsec d'Ares

Per la pista asfaltada que des d'Àger puja cap al coll d'Ares, en arribar als plans de Badià agafarem la pista de l'esquerra en direcció  a la font de l'Hospital i a l'antic monestir de Sant Llorenç (actualment enrunat), seguint  la pista fins el final arribarem a un gran pla situat al Sud de la Trona, des d'ací  podem veure a la part superior del cingle del Montsec una agulla en forma de torre anomenada La Trona, la cova es troba a la dreta d'aquesta agulla

Aquesta cavitat va estar explorada per primer cop el 30 de març del 1972 pel GRE Balaguer, però no se'n van tenir més noticies. A principis de la dècada dels “80” un pastor els hi va comentar la seva existència a en Joan Pallarès i en Francesc Rubinat però no va saber indicar en concret on se trobava.  Vint-i-cinc anys més tard aquest últim acompanyat per Jaume Ametller la localitzen, i encara hauran de tornar un altre cop per fer la topografia.