Coves dels Bous

Conjunt de dues petites coves a Sant Martí Sarroca (Alt Penedès)

Cova nº 1 dels Bous: Mesura 13 m de fons, 39 m d'amplada i una alçada mitjana de 2 m. El sòl és pla i polsós.

Cova nº 2 dels Bous: En realitat és tracta d'una balma, mesura uns 5 m de fons, 11 m d'amplada i una alçada de 3 m que va minvant capa a l'interior.
  • Municipi: Sant Martí Sarroca
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2019-11-23 06:16:55

De la població de Sant Martí Sarroca cal seguir el trencall BV-2129 que du cap el conjunt format pel castell i l'església de Santa Maria. Passat el primer quilòmetre, en una marcada corba trobem, a la dreta, una pista que du cap a la font de la Salut i l'Artiga, seguim aquesta pista cimentada, creuem la riera de Pontons, passem per can Carbó i més endavant deixem a l'esquerra la masia de l'Artiga.
A partir d'aquí la pista és de terra en bon estat, i es va enfilant cap al bosc de l'Artiga. Passem per sota d'una línia elèctrica d'alta tensió, al costat tenim una torre, deixem un trencall a la dreta i anem planejant fins arribar a l’alçada d'una segona torre de la línia elèctrica, aquí cal deixar el vehicle i continuar a peu.
Des de la pista cal baixar fins al peu de la torre, deixem aquesta enrere i uns metres més avall comença, a la dreta, un corriol, senyalitzat amb pintura de color groc, que davalla i de seguida trobem unes cordes fixes que són de gran ajuda, després de la baixada el camí torna a pujar fortament, tornem a trobar cordes fixes i una cadena. Aquest camí equipat arriba fins a l'entrada de les coves. En total hem estat de 10 a 15 minuts.

Coneguda des de temps immemorials. Esmentada per primer cop el 1893 per Josep Castellanos en el relat d'una excursió per la zona de Torrelles de Foix a Santes Creus (Butlletí del CEC nº 9: 71-75). Puig y Larraz recull aquesta informació en el seu 'Cavernas y simas de España', on diu: "Cueva de regulares dimensiones, muy conocida en el país por haberse ocultado en ella varias personas durante la invasión francesa. Se encuentra en las laderas del tajo por cuyo fondo pasa la Riera de Pontons".
Erròniament la situa a Torrelles de Foix en lloc de Sant Martí Sarroca, errada que s'havia mantingut fins ara.
Desconeixem l'origen del topònim de la cova dels Bous, ja que per la seva situació i aproximació complicada és gairebé impossible que fos utilitzada per a recer de bestiar.
A partir de llavors apareix esmentada en nombroses publicacions sobre el Penedès, especialment de caire arqueològic. Malgrat tot, no és fins el 27-11-2018 que és visitada per membres de l'Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès (J. Ferreres, H. Moreno i G. Aymamí) que fan els pertinents treballs de catalogació.

topo 0: Coves dels Bous

foto 0: Coves dels Bous
foto 1: Coves dels Bous
foto 2: Coves dels Bous
foto 3: Coves dels Bous
foto 4: Coves dels Bous

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles). Apunt del 30-10-2019. Text: Genar Aymamí (ECMB)