Cova Pintada d'alfara

Coneguda balma per damunt del Toscar (Alfara de Carles)

Es tracta d'una gran balma amb un conducte que penetra uns pocs metres. Diferents tons minerals pinten les concrecions que s'arrapen per les parets de la cavitat.
No es disposa de topografia i per tant desconeixem les dimensions exactes de la balma.
  • Municipi: Alfara de Carles
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2020-03-21 05:02:58

Abans d'arribar al poble d'Alfara de Carles surt un trencall a l'esquerra que porta el nucli del Toscar. Aquí, i des de la font dels Xorros, vorejant l'ermita de Santa Magdalena, cal seguir fins un encreuament que cal girar a l'esquerra i dues corbes més amunt es troba la font del Ferro. Seguir el camí asfaltat que porta a unes casetes de la part alta del Toscar i un cop passades, en una corba a l'esquerra hi ha un indicador que assenyala el sender que per la dreta remunta cap a Cova Pintada.
El sender és potent, amb molt de pendent continuat que va endinsant-se cap a la capçalera del barranc de la Conca. A 1,5 km aproximadament el sender es bifurca. Per la dreta i en lleugera baixada s'arriba a la raconada de barranc que conforma la Cova Pintada.

Coneguda des de temps remots. La cita més antiga que hem sabut trobar correspon a E. Bayerri que, en la seva Historia de Tortosa y su comarca. Vol.II (1934) l'esmenta tot dient que es troba als vessants del Toscar i que en èpoques de fortes pluges, el barranc superior deixa caure una gran cortina d'aigua que tapa la boca de la cova.
Per diferenciar-la de la seva homònima situada als vessants del Mont Caro, hem optat per indexar-la com Pintada d'Alfara.

foto 0: Cova Pintada d'alfara
foto 1: Cova Pintada d'alfara
foto 2: Cova Pintada d'alfara

1. Bayerri, Enrique (1934).- Historia de Tortosa y su comarca. Vol. II: 702 pp. Imprenta Moderna de Algueró y Baiges. Tortosa.
  • Les dades de situació, coordenades i fotografies han estat extretes del blog: senderes.blogspot (de Pep Badia, la Ràpita).