Cova Muria

Interessant cova de 75 m de recorregut a la zona dels Plans de Mandúria (el Port)

La cavitat presenta dues boques d'accés. Trobem primer la boca més gran, amb unes dimensions de 4.65m d'ample i 1.63m d'alçada. Continuant el marge direcció E trobem la segona boca, una gatera de dimensions més reduïdes 40x30cm.
Accedim a la cova per la boca de majors dimensions que forma la sala principal, amb una amplària màxima de 6.32m, una longitud de 24.59m i una alçada màxima de 3.94m.
Progressant per aquesta sala i abans d'un pas on el sostre baixa fins a 40cm del terra trobarem en direcció O una galeria remuntant de dimensions més contingudes i que es divideix en dos ramals, un que surt direcció S, on trobem una gatera que comunica amb la sala principal i un direcció N, que es torna a dividir en dos.
En aquest punt podem continuar direcció N i sortirem de la cavitat per la boca més menuda o podem continuar direcció O per un caos de blocs ascendent on trobarem una sala amb terra de sorra d'uns 6m de diàmetre i 6.30m d'altura.
Tornant a la sala principal, superant el pas de sostre baix, a escassos 10m en direcció E s'obre una fractura de caràcter ascendent que ens portarà a dues sales unides per la mateixa fractura, acabant aquest ramal en una sala amb sostre de sorra de 4.36×3.22m.
Al final de la sala principal trobem un gour a mà dreta on hi ha restes de ceràmiques antigues, que ens fa sospitar que la cavitat és coneguda des de l'antiguitat i els autòctons hi accedien per tal d'agafar aigua.
Com a possible continuació trobem una petita gatera en direcció S que bufa aire de forma constant.
Superant la gatera de reduïdes dimensions, accedim a una sala més gran plena de blocs.
A l’esquerra, sota un gran bloc trobarem un altra estretor desobstruïda, superant-la ens trobarem a la part final de la cavitat. En aquesta part hi ha uns meandres fòssils d'amplada reduïda que ens conduiran al engolidor final, lloc on estem treballant actualment.
Actualment els treballs d'exploració els estan duent a terme la Secció de Barrancs i Espeleo de la UEC Tortosa.
  • Municipi: Alfara de Carles
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2019-05-30 15:34:07

Agafem la pista (imprescindible 4×4) que dóna la volta a la Mola per la part del camí de Llinars, continuarem per la pista principal fins arribar on la pista fa dos revoltes tancades a la dreta, baix del coll de Llinars. Abandonem la pista principal per agafar la pista de la dreta, que va a la Vall d’en Caubet, on pràcticament al final de la pista i baix mateix de la línia elèctrica finalment deixem el cotxe.
A peu, baixarem per diferents bancals amb marges construïts per l'home fins arribar a una torre elèctrica amb el número 12, on a l'esquerra, a escassos 50m seguint el marge, trobarem la boca de la cavitat.

Localitzada a primers d'abril de 2019 per Mario Carbó i el diumenge 14 d'abril junt amb Jordi Ortiz, Jordi Centelles, Lluís Duran, Sarai Ramírez i Vicent Barraquet, de la Secció de Barrancs i Espeleo de la UEC Tortosa fan una primera exploració de la cavitat.
El dijous 1 de maig, Jordi Ortiz, Jordi Centelles, Mario Carbó, Sarai i Vicent hi tornen per fer treballs de desobstrucció al forat bufador. Superen l'estretor i accedeixen a la resta de cavitat coneguda, deixant alguna incògnita pendent.
El diumenge 19 de maig, Jordi Reverté, Jordi Centelles, Mario Carbó, Lluís Duran, Sarai i Vicent continuen els treballs de desobstrucció a l'engolidor final i acaben la topografia de la cavitat coneguda fins avui.

topo 0: Cova Muria

foto 0: Cova Muria
foto 1: Cova Muria
foto 2: Cova Muria
foto 3: Cova Muria
foto 4: Cova Muria
foto 5: Cova Muria

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes de la Memòria de la cavitat elaborada per membres de la Secció de Barrancs i Espeleo de la UEC Tortosa i facilitada a Espeleoíndex per Vicent Barraquet.