Cova del Racó de l'hospital

Cova de 115 metres de recorregut prop de Montblanc.

La cova és formada per dues galeries a diferents nivells, la superior de les quals comunica la cavitat amb l'exterior, per diferents punts, presentant un desenvolupament d'uns 40 metres entre mig d'un caos de blocsl i en sentit general aproximat N-S, formant dues sales als seus extrems unides per una galeria.
A la galeria inferior s'accedeix des del costat dret de la boca principal, on trobem un parabold (M-10, sense femella) i davant d'aquest un spit.
L'accés mitjançant un pou de -3,6 metres, seguit d'un altre de 5,2 metres, oberts a l'extrem S de les galeries inferiors; aquestes amb una amplada mitjana d'un metre, presenten un recorregut serpentejant segons la direcció de la diàclasi per la que discorre, oscil·lant la seva altura entre 4 i 9 metres.
  • Municipi: Montblanc
  • Comarca: Conca de Barberà
  • Bio: Coleòpters
    • Troglocharinus orcinus (molt estès per les muntanyes de Prades)
  • Última revisió: 2018-01-13 13:35:00

Situats al final del carrer de Josep M. Tosas de Montblanc, seguirem pel camí de la pasquala, al final d'aquest trobem un dipòsit d'aigua que voregem per l'esquerra, una mica més endavant, després de passar uns dipòsits situats a l'esquerra del camí, aquest fa un revolt i es dirigeix cap el S, seguirem en pujada fins arribar a una cruïlla, on deixarem la pista que marxa a l'esquerra, seguirem recte entrant a una zona oberta del bosc on hi trobem un dipòsit d'aigua de forma quadrada, des del costat Oest de l'esplanada, seguirem la pista de la dreta que està tancada per un cadenat, al cap d'uns 800 metres en el punt on la pista fa una corba a la dreta, en la banda esquerra de la pista hi trobem una paret de pedra seca, del costat dret de la pista surt un corriol que en poc més d'un centenar de metres ens porta fins la cova.

El febrer de 1966 van començar les exploracions dels aleshores joveníssims components del GIEM (Montblanc), els quals ja tenien notícia que la cova ja havia estat explorada pel primer grup d’espeleologia de Montblanc, el SERS del CEM uns anys abans.
Tots els treballs a la cavitat han estat realitzats en diferents èpoques pels membres del GIEM.
Després de diversos intents, finalment el 1971 realitzen una topografia de la planta de la galeria inferior, aquesta és publicada en el volum nº 2 del Catàleg espeleològic de Catalunya (1978), on també s'inclou totalment inventada, la planta de la galeria superior. Finalment, l'any 2012 realitzen una nova topografia complerta de la cavitat.

topo 0: Cova del Racó de l'hospital

foto 7: Cova del Racó de l'hospital
foto 8: Cova del Racó de l'hospital
foto 9: Cova del Racó de l'hospital

1. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  2. GIEM (1972).-”Cavidades topografiadas en la Serra de Prades y lista de las mayores cavidades” Comuni. II Simp. Metod. Espel. VI/1-12. Escuela Catalana de Espeleología-CRE.
  3. Pallisé, J. (2017).- “En el record encara: Les primeres exploracions i descobertes del GIEM (La Ginesta i el Racó de l'Hospital)”. (en preparació per a la revista Podall del Centre d'Estudis de la Conca de Barberà)
  • Actualització de la fitxa gener de 2018. Coordenades, situació, dades i fotografies, facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).