Cova del Portell de Gassó

Petita cova de 7 metres de recorregut a la Conca de Dalt

La boca de 4x1 metres es troba damunt d'un ressalt rocós d'uns 3 metres d'alçada, un cop dalt trobem una galeria de 7 metres de llarg que va minvant fins a fer-se impenetrable.
  • Municipi: Conca de Dalt
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

Uns 300 metres abans d'arribar al poble d'Abella de la Conca, a l'esquerra, surt una pista que porta a can Xinco i a cal Borrell. Poc abans d'arribar a l'entrada privada d'aquesta última, surt un desviament a la dreta amb un cartell que indica cap a Sant Corneli. Es passa a fregar de cal Borrell i es segueix uns 200 metres més fins a una corba a l'esquerra amb una bona esplanada on deixar els cotxes. Al NE, un corriol s'enfila fins arribar al camí que penetra en el congost i a la poca estona de seguir-lo, a la dreta, apareix una roca-monòlit (Pedra Ficada). Seguim pel camí durant 700 metres on aquest s'eixampla com a pista, haurem de seguir pujant durant 1 quilòmetre fins arribar a un pla on per l'esquerra ens arriba una pista apta per vehicles tot terreny i que surt del punt on hem indicat de deixar els vehicles. Un cop a la cruïlla esmentada on es troben ambdues pistes, a l'esquerra veiem uns cingles, la cova es troba en un esperó rocós a l'esquerra d'aquests cingles. La cova es troba a caball dels municipis d'Abella de la Conca, Isona i Conca d'Allà, i Conca de Dalt, pertanyent a aquest últim per questió de metres.

Aquesta és la primera referència documentada d'aquesta cavitat.

topo 0: Cova del Portell de Gassó

foto 0: Cova del Portell de Gassó
foto 1: Cova del Portell de Gassó

Dades inèdites aportades per Francesc Rubinat i Antonio Ferro.