Cova del Castell de Palmerola

Cova de 118 metres de recorregut a Palmerola, (Les Llosses).

La boca, un curt pendent, comunica amb una petita cambra que per un pas baix entre blocs permet arribar fins a una galeria de 3 a 7 metres d'amplada, de sostre pla i que baixa seguint la inclinació dels estrats. El terra és ple de blocs i llosses caigudes, fins arribar a tapar la continuació de la galeria a -14 metres. Podem, travessar aquest caos de blocs per dos llocs. Per la dreta a l'E, trobarem un pas entre els enderrocs que ens portarà a un conducte de dimensions més modestes i força fangós que fineix als -30 metres de fondària, fent-se impenetrable.
Si seguim per l'esquerra a l'O, podem remuntar els blocs fins arribar a una saleta rodona, desgrimparem un ressalt de 3 metres i per entre mig dels derrubis trobarem el conducte anterior.
  • Municipi: Llosses, Les
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Catllaràs - Rasos de Tubau
  • Litologia: Guixos
  • Última revisió: 2014-03-08 09:00:37

Per la carretera C-26 de Ripoll a Borredà, 6 quilòmetres abans d'arribar a aquesta darrera població i concretament en el quilòmetre 172,100 trobarem en un fort revol de la carretera, una pista en molt mal estat, que puja cap a Palmerola fins a uns prats d'una bonica collada situada una mica al N del Castell, a aquest mateix punt s'hi pot arribar per una pista en millor estat, aquesta surt de la mateixa carretera C-26 des del punt quilomètric 170,850 a l'alçada de la masia de la Maçaneta. Cal agafar el camí dels Casons i farem cap al mateix coll citat anteriorment. Des d'aquest coll, i per sobre del primer camí citat, surt una pista que es dirigeix cap a llevant i que seguirem durant 500 metres, on una fita ens marca l'inici d'un corriol que porta fins la cavitat, situada al peu d'un petit ressalt.

La primera exploració de que es té noticia fou realitzada el 21 de febrer de 1993 pel GERS de l'AE Muntanya.

topo 0: Cova del Castell de Palmerola

foto 5: Cova del Castell de Palmerola
foto 6: Cova del Castell de Palmerola
foto 7: Cova del Castell de Palmerola

1. Bengoetxea, Albert.(1993).-”Recull de cavitats Inèdites. Cova del Castell de Palmerola”. Fulls periòdics d'informació general (39):13-14. Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  • Coordenades i fotos facilitades per Martí Romero i Alfred Montserrat (ERE-CEC).