Cova de la Pala Alta

Cova de 112 metres de recorregut a Camarasa

La gran boca dóna pas a una galeria rectilínia que va reduint la seva secció fins a fer-se una gatera, després d'una desgrimpada s'arriba a un exigu passatge des d'on s'accedeix a un pou de -9 metres, punt final d'aquest pis superior.  A mitja galeria i entre blocs, s'obre el conducte d'accés al pis inferior. Aquest segueix la mateixa direcció del tram superior. Pel seu extrem, una diàclasi es va fent estreta fins tornar-se impracticable.
  • Municipi: Camarasa
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest

Es troba a la serra del Mont-roig, per arribar-hi cal anar al poble de Vilanova de la Sal i seguir en direcció al baixador del ferrocarril, ens desviarem a la dreta en direcció a l'ermita de Montalegre, un cop arribats a la cruïlla que duu a l'ermita seguirem per la pista de la dreta en direcció al coll de Porta, abans d'arribar-hi trobem un cingle a l'esquerra, quan aquest comença a perdre alçada a uns centenars de metres del coll de Porta, s'aprecia  una evident balma penjada a uns 60 metres del terra. És necessari fer una fàcil escalada per arribar-hi, existeix un equipament de via  amb clavilles i una bona reunió a 35 metres. També està equipat per baixar en doble corda.

Explorades pel GELL maig de 1995. Les coves d'aquest sector del Mont-roig properes al coll de Porta, sembla ser que antigament havien estat motiu de visita per tal d'extreure-hi calcita espàtica (sal de llop), al menys així sembla confirmar-ho les restes trobades en les diferents coves d'aquest cingle. Excepció feta de la Cova Gran.  En aquesta en concret s'hi van trobar restes de ceràmica i engrunes de teixit pertanyent a sacs, també s'hi observa senyals extracció de calcita.

topo 0: Cova de la Pala Alta

Pérez, Lluís; Mòdol, Antoni. (1999).-“Mont-roig – Camarasa”. Grallera (5):45-53. GELL-CE Lleida.